Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, maj 28, 2007

Du är vad du äter

och om du har MS är du allergisk mot vad du äter, inleder Ian Cook, en engelsk free lance journalist på hemsidan Ouch. en artikelserie om the Best Bet Diet. Han har beslutat sig för att vara försökskanin i sex veckor på den dieten. Han beskriver dieten som Bing Crosby sången "Accentuate the positive and eliminate the negative"



You've got to accentuate the positive
Eliminate the negative
Latch on to the affirmative
Don't mess with Mister In-Between

You've got to spread joy up to the maximum
Bring gloom down to the minimum
Have faith or pandemonium
Liable to walk upon the scene




Ian Cook beskriver BBD kosten så här:" Att äta fel sorts mat ger brister i fråga om näringsämnen som hjälper dig att hålla immunsystemet i kontroll och att fel sorts mat kan göra att immunsystemet attackerar din egen kropp. Man måste ta bort det som är fel sorts mat (eliminate the negative) och lägga till lite av det nyttiga."
Dieten har likheter med Swank's diet eller den Jelinek förespråkar. I varje fall avseende synen på mättade fetter, vissa vitaminer och mineraler exempelvis solskensvitaminet D. George Jelinek tyckte att han fann lågt stöd för glutenfri kost och det ingår inte i hans diet. I korthet innebär BBD uteslutande av mjölkprodukter, gluten, och ägg. Restriktioner avseende jäst, socker och lågt intag av mättade fetter. Dessutom finns en lista över tillskott man skall ta för att accentuera det positiva.

Anledningen till Ian Cook vill försöka detta är att han själv har MS sedan nio år tillbaka. Han har synproblem, kramper i benen och besvär med att kissa, han känner frekventa trängningar men har svårt att få fram det. Han avslutar första veckans artikel med "I'm off to the loo now, and then on to the health food store to stock up on rice milk and gluten-free bread." Jag måste på toa nu, och sedan till hälsokostaffären för att ladda upp med rismjölk och glutenfritt bröd.

Vill man läsa få lite lättsam läsning av denna typ av kost rekommenderar jag Ian Cooks artikelserie. Jag vet inte när han skrev den och om han har fortsatt med dieten. Jag har inte hittat någon uppföljning men den sjätte veckan sa han att han skulle fortsätta. Jag vet inte om han klarade det, jag fick en känsla av att han tyckte det var ganska knepigt i bland och dessutom tyckte jag han förväntade sig väldigt snabba resultat och det gör mig tveksam till om han fortsatte.

P/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar