Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

måndag, november 18, 2013

Medelhavsmat.


Vad är det? I korthet:



Vad är medelhavsmat?
Är det vad man äter i Israel eller i Spanien, Grekland, Frankrike, Tunisien, Egypten eller vad det nu är. När Anna-Lisa i Att ta åran i egen hand var på rehabilitering i Egypten på sextiotalet fick hon vare sig grönsaker eller frukt på en månad med undantag av lite gurka. Jag vistades en tid i Israel i min ungdom. Jag tror den kost jag åt då var ganska lik den medelhavskost som avses då man gör undersökningar avseende medelhavskost och hälsa. Den mat man äter på Teneriffa, där jag numera vistas långa tider, skulle knappast uppfylla de krav som ställs. Det är mycket rött kött, mycket processat kött, mängder av skinka, mycket ost samt ett bröd som knappast kan kallas fullkorn.

Vad avser man med medelhavsmat i de studier som gör om mat och hälsa.
Man utgår då från en skala som avser hur mycket man konsumerar av följande mat: Grönsaker, frukt, fullkornsprodukt, fisk, nötter, olivolja, rött eller processat kött. Jag hittade den här skalan ute på nätet. Man kanske kan säga att det är en populariserad sådan skala, men det ger en bild av vad man menar.


Hur medelhavslik är din mathållning. Ge dig poäng!








Om ja ge dig en poäng
Om nej ge dig 0 poäng
Grönsaker
Jag äter två el fler “cups” per dag




Frukt
Jag äter två eller fler fruktdelar per dag






Fullkornsprodukt
Jag äter två el flera fullkornsprodukter per dag.






Rött vin
½ -1 glas rött vin per dag




Fisk
1-2 gånger i veckan
Fisk en till två gånger per vecka ( el fler).




Nötter


En liten näve nötter per dag.




Fett
Mycket olivolja och mindre andra fetter.
Raps- och linfröolja går också bra




Rött eller processat kött


Högst två måltider i veckan




Baljväxter, bönor, ärter, linser.







Summa poäng:

Ju högre poäng man får desto mer medelhavsdietlikt äter man. Jag håller just nu på att lära mig lite mer systematiskt om medelhavsdiet och vad som ligger bakom forskningsmässigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar