Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, november 14, 2013

Svenskarna struntar i myndigheternas fettråd

skriver man på DN ekonomi. och felet är LCHF( låg kolhydrat mycket fett dieten).
jag har egentligen inte tänkt skriva mer om detta med kostdebatt- det är så mycket aggressivitet i debatten med anklagelser hit och dit som inte gör någon klokare, man kommer snarare ett steg närmare sin kokpunkt, jag ser Krusse stå och  slå med sina skor i FN under en debatt då jag läser vad som skrivs eller ser debatt i TV. ( Ursäkta att jag raddar upp en massa meningar efter varandra utan ordentlig satsdelning- men de känns som de hör ihop).

 I DN skriver man att livsmedelsverkets huvudsakligen är
• Ät mycket frukt och grönt
• Ät fisk 2–3 gånger i veckan
•Håll igen på godis, läsk, glass, snacks och bakverk
• Välj i första hand fullkornsprodukter
• Använd flytande margarin eller olja i matlagningen
• Salta mindre
• Ät varierat
• Ät enligt tallriksmodellen
• Välj mat med Nyckelhålet

Det är en kost som jag i mycket följer - dock inte idag då jag ätit en traditionell västvärmländsk rätt
"nävgröt", fläsk, lingonsylt och lingondricka. Där spräckte jag min dagliga dos av mättade fetter ordenligt. Den skall vara under 15 g per dag och det håller jag vanligen. Jag äter vegetariskt sex dagar i veckan nu och fisk en dag i veckan.  Det vegetariska är kanske allra mest därför att jag vet att kyckling och kalkon,  som jag åt  tidigare, inte känns så bra att äta ur djurrätt synpunkt.
Vad jag vill invända mot ovan är om "olja i matlagningen" innebär att man steker i olja. Då förändras de omättade fetterna och det är inte speciellt bra. Olivolja är bäst att steka i men det är inte heller speciellt bra. Jag brukar i bland ha i olivolja i vatten då jag steker. Jag brukar ha på vegetariska oljor efteråt i stället, linfröolja, rapsolja eller olivolja. Linfröolja är mycket rik på omega 3 och när man väl har laddat upp med den typen av omega-3 från växtvärlden fungerar det lika bra som omega-3 från fisk. ( Den omega-3 som finns hos gräsätande djur är riklig skriver en del, medan andra skriver att den är obetydlig ( jag tror 'Willett sa så). Jag har inte kollat upp det vetenskapliga underlaget.

Ovanstående kostråd är också  i stort sett de råd som Walter Willet rekommenderar. Så här tolkar kostdoktorn honom: http://www.kostdoktorn.se/legendariske-willett
Det  är lite lustigt och också lite lärande hur olika man tolkar saker utifrån sina egna utgångspunkter: tolkar jag Willett.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar