Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

tisdag, mars 18, 2014

Om kost, hälsa- Dvitamin, omega 3 och fibrer (fullkorn)- kollage om föda

Riktlinjer från den brasilianska Academy of Neurology rekommenderar att halten D vitamin skall vara mellan 100-250 nmol /läser jag hos George Jelinek.. I en omfattande översyn av D-vitamin som genomfördes av den vetenskapliga Institutionen för neuroimmunologi, av pert neurologer och forskare genomgick omfattande litteratur om D-vitamin i MS. Deras riktlinjer för neurologer speglar nästan exakt vad OMS Recovery Program har nu sagt i många`år.( dvs George Jelinek) De rekommenderar att doser upp till 10.000 IE är säkra och kan behövas: "individualiserade doser fram till att nå serumnivåer mellan 40 ng / ml och 100 ng / ml" motsvarande  motsvarar 40-100ng/ml till 100-250nmol / L.
(delvis översätt av sekreteraren Miss Google.

Läser på annat ställe att omega-3 minskar krympningen av hjärnan i en unders¨kning av 1111 kvinnor. Speciellt intressant var att hippokamous minskade mindre- denna viktiga plats for minnet. Hjärnkrympning, på läkarspråk atrofi är en av de viktigaste  faktorerna bakom handikappsutveckling vid MS ( progression). Man bör alltså fortsätta med omega-3. Jag läste föresten igenom vad jag noterat om den norska studien om fiskolja och MS. Det fanns en felkälla där, n¨mligen att i placebogruppen hade man 5 bortfall mot i omegagruppen 1. Varför slutade så många i placebogruppen? Var det för att man fick skov? I så fall skulle det påverka statistiken högst betydligt eftersom grupperna inte var stora- drygt 45 stycken.
I den aktuella studien studerades halterna av fettsyrorna EPA och DHA i röda blodceller hos 1 111 kvinnor som deltog i Women's Health Initiative Memory Study. Åtta år senare gjordes magnetkameraundersökningar, medelåldern var då 78 år. De med högre halter befanns ha bättre bevarad hjärnvolym. Speciellt intressant var att de med högre halter av omega 3 hade bättre bevarad hippocampus, ett område centralt för minnet.

En indisk undersökning där man bytt ut vitt polerat ris mot brunt fullkornsris visar positiva effekter för typ II diabetiker. I Indien är ris en mycket viktig föda, och används ofta i tre måltider dagligen. Genom att övergå till fullkornsris skulle man troligen kunna förebygga en del diabetes typ II och göra diagnosticerad sjukdom lättare att hålla under kontroll, säger forskaren V. Mohan, MD, FRCP PhD, DSc, FNASc, från the Madras Diabetes Research Foundation, World Health Organization Collaborative Centre for Non-Communicable Disorders, Chennai, India.
I Indien delar tyvärr vissa politiska grupper ut vitt polerat ris till fattiga grupper för att de skall rösta på dem. Detta bidrar till en ohälsosam kost säger Mohan. I stället borde man dela ut grönsaker, frukt och opolerat råris som man tidigare ätit. Man delar också ut TV apparater till fattiga för att köpa r¨ster. Detta har också en mycket negativ effekt på hälsan säger Mohan. Dessa personer har tidigare varit fysiskt aktiva men i och med TVn blir de sittande framför den och drabbas av sittsjukdomar- fetma, diabetes, insulinresistens med alla de f¨ljder detta har. Den rika världens välfärdssjukdomar drabbar nya grupper.
Även av denna undersökning kan man hitta stöd för att det kan vara klokt att tänka fullkorn när man planerar sin inköp av mat och när man skall äta.

2 kommentarer:

  1. Buster.7:19 em

    Föreläsningen av Mats Humble visar han våra förfäder låg på 100 till 150 nmol.
    Här är länken till hela föreläsningen.....

    http://www.youtube.com/watch?v=GeyNB-GBKlg&feature=youtu.be

    SvaraRadera
  2. Buster.10:48 fm

    Den här delen av Mats Humbles föreläsning filmade jag som får mig fundera ännu mera....

    http://www.youtube.com/watch?v=DcLSl-Snrzs

    SvaraRadera