Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, mars 15, 2014

Vad kan ¨kan öka risk för MS

D-vitaminbrist
Rökning- fd och nuvarande
Alkohol- för mycket ökar risk enl studie, l¨gre dos skyddar. Jag hittar inte denna studie. Det mesta när jag googlar handlar om skyddande effekt.

Övervikt- BMI över 30 i 20 arsaldern ökar risken enl denna studie

Själv håller jag en slant på kost också. Det kanske i alla fall har effekt pa ALS?
I DN läser jag dessutom om att vegetarisk kost kan ges till mindre barn om man är observant  avseende olika närigs¨mnen ges tillräckligt, ex B12 men det är man tvungen till även om man ger barn kost med kött. Det gäller dessutom att inte ge dem mat som skadar. Genom att ge vegetarisk mat s¨ger man i artikeln att man förebygger kroniska sjukdomar.  Originalartikeln finns i läkartidningen.

9 kommentarer:

  1. Buster.9:19 fm

    Hög D-vitaminberikning är billigt och ofarligt att prova hindra spridning av sjukdom MS....
    det är ganska bevisat att D vitamin är en broms så inte MS uppkommer.
    Fler sjukdomar kan också bli historia.

    Att läsa nedan bild förklarar risken med D vitaminbrist.
    Skottland har dessutom världens högsta MS förekomst.

    http://www.youtube.com/watch?v=6qoEqiBLMC4




    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Buster
      Jag tror inte D-vitaminbrist är hela svaret avseende utvecklingen av MS. Men kanske en mycket viktig det. Jag läste nyligen något som en av forskarna bakom fyndet att det hos MS patienter fanns genetisk avvikelse beträffande D-vitamin och immunsystemet sa, nämligen att det är mycket, mycket otroligt att detta fynd skulle vara en slump utifrån statistisk analys.
      Hälsningar
      Sune

      Radera
  2. Anonym1:38 em

    Hej
    Läser brunes bok Från ms-diagnos till bättre hälsa, där hon anser att t.ex. Kvicksilver i amalgam och b12 brist är orsaker till ms. Vad anser du om detta?
    Mvh
    Patrizia

    SvaraRadera
  3. Hej Patrizia
    Ej läst Brunes bok. Jag tror att amalgam är väl undersökt avseende MS och man har inte sett något samband. Yngre generationer än jag har ej fått något amalgam men ändå ökar MS.
    B12 brist ger neurologiska symtom av olika slag som en del kan likna symtom på MS, till ex myrkrypningar i ben och minnespåverkan men avseende orsak har man vad jag förstått inte hittat något.
    Jag tror Brunes ( jag har sett henne på Youtube) l¨gger stor vikt på de psykiska och kognitiva komponenterna vilket jag tror är en viktig del av helhetsbilden vid MS. Hopp är viktigt.
    Jag tar också B12 men inte för att jag tror att brist orsakat min MS utan för att förebygga brist. Jag äter mycket vegetariskt. Må väl. Sune

    SvaraRadera
  4. Anonym8:45 em

    Hej igen!
    Jag kan bli lite smått irriterad på att neurologer (i alla fall de jag har träffat) inte kan göra något annat än att rekommendera bromsmediciner (som verkar ha massor med biverkningar). Borde de inte kunna ta prov som visar om man har några brister som ms-sjuk. Samla på sig en massa dokumentation som kan sammanställas för att eventuellt komma fram till en korrelation. Jag var med i en stor studie (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på) när jag bodde på västkusten 2011, men denna studie hade min läkare ingen aaaaning om. Är inte det dåligt, så säg!? Allt får man ta reda på själv (mycket via dig då.....men allla har ju verkligen inte hittat din blog). Om man inte är beredd att lägga ner tid att hitta hjälp via andra sätt, så känns det som det bara är att hoppa på det bästa och det är precis det sjukvården gör. Jag har i alla fall en bra läkare som gör mycket som jag säger till honom, t.ex. ordar med läkarintyg att jag ska få gluten och mjölkproteinfritt på jobbet. Han pratar även mycket positivt (till skillnad från en av neurologerna som sa att jag med all säkerhet kommer att bli mycket sämre??!! Några poäng psykologi hade ju inte skadat där!!) Aldrig har jag fått hjälp att komma till en samtalsterapeut. Inte ens i anknytning till ms-beskedet, jag fick ringa och gråta mig till en tid hos en samtalsterapeut.)

    För några år sedan (hösten 2011) så kommer jag ihåg att de pratade på nyheterna om en framgång inom ms-forskningen (kommer inte ihåg vad det gällde där heller.....verkar som mitt minne brister), men sedan har jag inte hört något. Kommer du ihåg vad detta var och om ja, har du hört något mer om denna forskning?

    Nu har jag fått spy lite galla...känns skönt.

    Ha det gott!!
    Patrizia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      jag vet inte riktigt vad den där nyheten 2011 kunde vara, om det nu inte var detta att den första tabletten som var bromsmedicin mot MS kom, dvs Gilenya.
      Hälsningar
      Sune

      Radera
  5. Buster.9:42 fm

    Hej Sune.
    Jag tror heller inte hela svaret är D vitaminbrist som utvecklar MS för då skulle nästan alla i Sverige ha MS.
    Jag har sett Mats Humbles föreläsning på nästan två tim om D vitamin.
    Humble nämner att Brässen är viktig att där finns D vitamin.
    Brässen utvecklas i tidig ålder att angripa rätt.

    Här är en bild från illvet.se som visar hur viktigt D vitamin är.

    http://www.youtube.com/watch?v=5wpANmTM1qc

    Nedan bild är på Brässen.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4ss

    SvaraRadera
  6. Anonym9:22 em

    Hej igen
    Tror inte det var Gilenya. Det kanske kommer till mig...

    En fråga om socker. Jag tycker att jag märker omedelbart i kroppen när jag har ätit socker. Svårt att beskriva hur jag känner mig, men lite försvagad, pirrningar och domnad i speciellt tår och fingrar. Vad är det med socker som påverkar nervsystemet. Skulle gärna vilja undvika socker ännu mer, men ibland tar suget överhanden (jag är dock ej sockerberoende). Skulle behöva några motiverande ord så jag kan så gott som sluta med socker- verkar dock svårt i dagens samhälle när det smugglas in socker överallt. T.o.m. i grönt te hörde jag häromdagen...och de deklarerar inte ens på förpackningen att de har tillfört det. Världen är ur led!!!

    Patrizia

    SvaraRadera
  7. Hej Patrizia,
    Jag tror att man måste komma ihåg att socker-glukos också är ett ämne som vi alltid ätit och som ger energi. Det är de stora ökningarna sm skett i det moderna samhället som ställer till problem. Jag har svårt att förklara dina symtom med att det skulle vara socker som ger det. Om man inte är överviktig, inte upplever att man en stor del av sin tid är beroende av att smaka sött, salt eller fett tror jag man kan ta det ganska lugnt.
    Att försöka gå till grönsaker och frukt där kolhydraterna är kombinerade med fibrer kan vara ett sätt att komma i från för mycket socker av det "snabba" sockret..
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera