Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, december 27, 2010

Fotvandring i Mascadalen.





Ett av många spektakulära områden här är Teideområdet och de branta bergen uppbyggda av vulkaniskt material. Juldagen anordnade Turistkyrkan en fotvandring i Mascadalen. Guide var en norrman som erbjudit sig att ta med folk på vandringar i naturen här på Teide. Det gällde att utrusta sig med bra skor och kläder, massäck samt busskort till de ordinarie bussarna här. Klockan 11 på morgonen bar det iväg. Vi var 23 stycken. Åldern mellan 20 och 70 år. Vandringen skulle vara medelsvår.

Redan bussresan fram till utgångspunkten var spektakulär med slingrande meandervägar. Ungefär klockan 12 var vi framme och kunde sätta igång. Först bar det iväg uppåt i cirka 40 minuter. Det var ingen besvärlig vandring med ganska fina stigar. Det var först när det började gå nedför som vandringen blev svårare. Det var smala stigar ibland längs stup. Ibland mycket brant och där man gick var det stenar och tidvis var det som att gå i stenrösen bort i backarna. Så länge man inte ramlade var det alltså en mycket träning för känseln var man har och sätter fötterna. Jag tror ingen ramlade. Det som ytterligare försvårade det hela var att det kunde vara halt på stenarna där det var fuktigt och det var det där solen inte värmde upp. Gick man på sydsidan av bergsluttningar var det varmt och torrt och på norrsidan var det genas fuktigare och därmed halt.

Vandringen tog kanske fyra-fem timmar och vi gick cirka 10 km i bergsterrängen. Att tänka sig att jag skulle ha kunnat gå den vandringen för 5 år sedan innan jag började med den aktuella kosten är helt otänkbart. Jag kan ju inte säga att det är den som inverkat men när jag också för till Swanks forskning, Jelineks teorier och uppföljning av sina adepter plus också de fall jag läst om i Recovery Diet är jag alltmer benägen att tro att det faktiskt är den som påverkat min hälsa.

Här kommer nu några bilder från fotvandringen:

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar