Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, december 28, 2010

Lite om övningar



Kan man träna kognition

?

Gör förresten en yogaövning som skall träna upp minnet. Man sitter med huvudet rakt fram och sedan tittar man utan att röra huvudet åt vä, nedåt så långt man kan och sedan till höger. Jag upprepar detta 10 ggr. Min yogaledare Kaj säger att det här är bra. Han är cirka 88 år och har i varje fall inget fel på minnet själv. Det finns förövrigt två metoder där man använder just ögonrörelser för att förbättra hjärnans funktion. En stod det om i läkartidningen för något år sedan, jag tror det var mot depression. Jag kommer inte ihåg vad metoden heter. Det andra vet jag ännu mindre om. Kanske ligger det något i det hela; jag kommer att rapportera mina erfarenheter. Än så länge har jag hållit på så kort tid att inget kan sägas ännu. I Forskning och Framsteg fanns en artikel om det som behandling vid av ångest och skräckfyllda minnen.

IBT fungerade inte för mig.

Medan jag talar om nya metoder, så har jag använt IBT inclined bed therapy, dvs höjd huvudända då man sover. Jag har slutat med det. Tyckte inte att det gjorde vare sig till eller från.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar