Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, december 07, 2010

Mer om kognitiva besvär: 1.Kan kognitiva besvär bli bättre? 2.Information till tonåringar


Kan kognitiva besvär bli bättre?

Just när jag skulle börja skriva en fortsättning på kognitiva besvär inlägget, fann jag att ett av mina ”fickminnen” USB-minnen till datorn ej var att finna. Sådant händer alla mer oftare den som har kognitiva svårigheter. Nu har jag letat överallt där jag borde ha dem men icke sa Nicke. (Undrar om jag använder denna fras rätt; jag har aldrig använt den tidigare).
  • På det minnet fanns i alla fall en del material från den konferens, Ectrims, som var i Gbg i mitten av oktober i år, där mängder av MS forskare samlades för att tala om MS. Vad som var intressant där ur ”kognitiv synpunkt” var att flera forskarlag rapporterade goda resultat från forskning kring fysisk träning och rehabilitering.En dansk forskare Ulrik Dalgas vid Århus universitet gjorde en översikt om fysisk träning och hur man förändrat tänkande kring detta. Tidigare trodde man att träning var negativt för personer med MS men nu tyder den mesta fortsättningen på motsatsen, att fysisk träning kan förändra sjukdomsprocessen positivt. Det behövs mer forskning om detta var Dalgas slutsats och större kontrollerade studier som möjliggör att man drar säkrare slutsatser.
  • Doktor Maria från staden Limerick,
för sin forskning redogöra fick
för yoga, aerobics och träning i grupp
visade hennes forskning tummen upp
när det gällde saker som MS-fatick.
  • Victoria Leavitt och hennes mentor John DeLuca vid Kessler Medical Rehabilitation Corporation i West Orange, New Jersey fann, att mänskor med MS och minnesproblem och genomgick viss minnesträning där man använde vissa strategier för detta visade att man på magnetkamera kunde se att hjärnvävnaden påverkades positivt ( man skrev förstärkt vävnadsintegritet) i vissa områden av hjärnan jämfört med en kontrollgrupp som inte genomgick denna träning. Undersökningen är alltför tunt beskriven för att jag skall kunna relatera den bättre, men det tyder alltså på att hjärnans förmåga att reparera och laga sig (neoplasticitet) gäller även vid MS.
Jag tänkte att jag skulle skriva detta innan jag går vidare med kognitiv problematik som i sig kanske känns skrämmande och inte speciellt upplyftande. Min erfarenhet är dock att det kan bli bättre och forskningen tycks luta ditåt också.
Information om kognitiva problem till ungdomar vars föräldrar har MS.
På National MS Society's hemsida finns en broschyr för ungdomar i tonåren, som har en förälder med MS. Delvis är det amerikanska förhållanden den beskriver, men att vara människa är sig tämligen lika och den kan hjälpa ungdomar och deras familjer en del. Jag översätter inget från den eftersom de flesta ungdomar kan engelska mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar