Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, december 30, 2010

Utvärdering 2010

Utvärdering 2010

Utvärdering 2010:
Lärdom: Mer vaksam på kroppens signaler
Dags för en halvårsvärdering hur jag mår.
Lite svårt att skriva det här. Just nu har jag inte mått så bra; jag har varit förkyld och dessutom gjorde jag något dumt dagen efter fotvandringen till Mascadalen, jag var trött men jag ville pröva vingarna och gav mig ut och jogga. Den dagen blev jag förkyld på eftermiddagen och jag återfick ett symtom från vä ben som jag haft ibland under hösten. Det har känts i höften som att det ”släpper ”, inte bär en kort stund. Nu blev det mer uttalat än något tidigare. På ett sätt övertygade mig det här om att det inte var ett skov, för det tror jag inte man får av att man anstränger sig vid enstaka tillfällen. Så småningom har jag kommit underfund med att det bakomliggande troligen är ischias nerven och att när jag sitter på hårda stolar tex på internetcafe' eller på andra caféer och restauranger blir det ett tryck på nerven. Det är ett så kallat plånbokssymtom, män med plånboken i bakfickan kan ibland få ordentliga ”ischiassymtom” på grund av plånböckernas tryck. Jag tror i och för sig att man är känsligare för sådan yttre påverkan vid MS, jag har i vilket fall som helst märkt av att händerna somnat och får väckas till liv efter att jag skrivit för länge eller då jag tränat med hantlar. Jag märker att här nere sitter jag mycket med laptoppen i knät och det gör nog sitt till. Så jag tror inte mina aktuella symtom har något allvarligt med MS att göra utan skriver så här:


När jag gjorde halvårsvärderingen förra gången tyckte jag nog att det stått stilla, men det tycker jag inte nu. Det är nog bättre än för ett år sedan.

Gångförmåga är bättre. Om detta beror på att knäna i stort är bra nu eller inte det vet jag inte men nu kan jag i varje fall jogga tre gånger i veckan. Gör jag det mer känns det inte helt bra i knäna. Lite längre ner om min gångförmåga.

Balans oförändrad, tror jag.

Sväljning: har jag inte känt besvär av. Däremot kan hosta komma då jag äter, kanske speciellt om jag försöker prata innan jag svalt allt. Men det är skönt att sväljningsvårigheterna är borta för det var det kanske obehagligaste.


Kramper i hö sida. Jag har inga sådana nu men däremot förnimmelser av det, speciellt när jag gör en sorts meditation, kroppscanning, där man går igenom kroppsdel efter kroppsdel. Då kommer detta som ett brev på posten ( kunde man säga förr men nu dröjer det ibland väldigt länge innan breven kommer tycker jag) men annars tror jag inte jag har känt det.

Känsel: Ett av obehagen jag har är myrkrypningar i fötterna. Blir värre om jag har strumpor. Det är bland annat en sak som gör att det är lättare att bo på ställen där man kan ha sandaler på vinter. Jag försöker just nu att se om kosten kan inverka. Jag har symtom från magen, och det är kanske något jag reagerar på. Skall se om jag får bort mag-tarmssymtomen genom dietändringar och om detta lyckas avvakta och se om det kan påverka fotförnimmelserna. Provat Inclined Bed Therapy i några månader bl a på grund av dessa känselfenomen men det gav inget.


Urinträngningar i perioder är det klart bättre. Ibland är det problem. Juldagen var jag med på en fotvandring i Mascadalen- Borta i åtta timmar och kissade fyra gånger på den tiden, vilket i och för sig är ganska bra, men det kan vara ett problem. ( Att kissa en gång varannan timme är på gränsen till normalt). Man har ögonen öppna för var det kan finnas toiletter. I och för sig lättare i Spanien än i Sverige. Här finns gott om kaféer och liknande. Någon har sagt att det finns en lag om att kaféer och matställen skall erbjuda denna service även om man inte beställer något här. Jag är inte säker, men jag har bara sett skylt på ett enda ställe att toiletten är bara till för gäster vilket kanske talar för att lagen finns. Bra i så fall för de som har detta problem. Än så länge ingen Nobelfest för mig men ända hör detta med minskade urinträngningar till det som är klart förbättrat. Jag funderar nu på lite längre flygresor än jag tidigare velat företa mig under senaste decenniet.

Magproblem: Lite osäker om det hör hit, liksom glutenproblemen. En period här nere innan jag började med blåbärssoppa ( pulversoppa från Sverige) ganska mycket problem. Orolig mage, gaser mm. Blev lite som när jag äter bananer. Tror jag reagerar på något, som orsakar det. Provat att låta bli äggvitan ( i ägg) men det verkade inte påverka. ( magen). Jag tror att reaktionen på magbesvären kan komma ganska snabbt medan neurologiska symtom kan ta mycket lång tid; som jag tycker mig ha sett att det fungerat med den övriga dieten, lite mättade fetter, lite omega -6 mer omega-3, konstgjorda transfetter bort, inget gluten, D-vitamin, mycket grönsaker och frukt, fisk, kalkon och kyckling. Lite raffinerat socker. Just nu håller jag uppe med lök. Sedan skall jag försöka att hålla uppe med jäst. Hur man nu skall lösa det.

Fatigue och kognition: Trötthet har jag ingen direkt mest beroende på att jag kanske inte anstränger mig tillräckligt. Däremot saknar jag ”actionförmågan”, det kan man nog föra till kognitiva svårigheter mer. Till förmågan att organisera och slutföra.



Minne: sisådär, jag tycker att jag nu lär mig lite spanska, vilket kanske mest beror på att jag tror att jag har förmågan. Tidigare brydde jag mig inte eftersom jag ansåg att minnet var för dåligt, men nu har jag gått in lite mer för det. En svårighet är dock hörseln- jag hör sämre och då är det svårighet att uppfatta. Men jag har förstått att jag faktiskt har samma svårigheter med svenskan och engelskan också. Jag har en känsla av att en del av hörselproblemet faktiskt är MS betingad. Hörseln droppade ordentligt i perioden då jag blev sämre i slutet av 90-talet.
Ordet på tungan fenomenet finns kvar men i obetydlig utsträckning.

Sammanfattningsvis är det bättre. Ett bevis på detta tyckte jag juldagens fotvandring i Marcadalen är. MEN jag tror inte jag såg till att vila efteråt, och just nu känns inte min gångförmåga perfekt. Jag rörde på mig en hel del även följande dag och det skulle jag inte ha gjort. Efter en sådan ansträngning skall man nog se till att vila sig och musklerna. Nu får jag nog ta det lugnt en längre tid. Detta med vila är något jag ”predikat” på min blogg men nu var jag inte tillräckligt uppmärksam själv på hur jag reagerar, uppvärksam på kroppens signaler. Jag har märkt att det är ett problem med min MS att jag inte är tillräckligt uppmärksam på sådant. Jag känner helt enkelt inte normalt. Ibland kanske jag är för uppmärksam men ibland för lite, och det är det jag får betala ibland. Mina knäbesvär berodde på samma sak, och de tog flera år att bli av med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar