Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, januari 16, 2011

Tranbärsjuice

Jag har tagit tranbärsjuice sedan åtminstone fem år. Tidigare hade jag mycket urinvägsinfektioner ( orsak kan inte tömma blåsan helt).
Den här episoden nere på Tenerife har jag trott att jag tagit en juice blandning som innehöll tranbär.  De stora kedjorna har slutat att sälja ren tranbärsjouce. Häromdagen fick jag akuta besvär av urinvägsinfektion. Jag kollade då vad som stod på innehållsförteckningen och då fanns det inte någon tranbär med där.
Jag är ganska övertygad om att det finns ett samband där och att tranbärsjuicen är effektiv. Nu får vi se, jag har behandlat infektionen med antibiotika och börjat med riktigt tranbärsjuice.
Här är en annan förklaring till varför tranbärsjuice hjälper, men båda teorierna handlar om att bakterierna i fråga har svårigheter att fästa i blåsväggen

För mig säger detta något generellt; kost har betydelse för hälsan.

2 kommentarer:

  1. Anonym2:03 em

    Ang urinvägsinfektion finns det en färsk studie, ganska intressant:

    http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0015580

    SvaraRadera
  2. Anonym7:51 em

    tack för länken och informationen

    hälsningar
    Sune Ö

    SvaraRadera