Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, januari 30, 2011

Gilenya- en tablett om dagen mot MS


Tabletten Gilenya, bromsmedicin mot MS kommer med största sannolikhet att komma relativt snart. Den är nu godkänd av EU:s läkemedelsmyndighet European Medicines Agency och har tidigare godkänts i andra länder, USA , Ryssland.
Hur Gilenya tas:
Gilenya ( som på utvecklingsstadiet kallats fingolimod eller FTY 720) skall tas som en tablett om dagen, vilket kanske tyder på att den har en kort halveringstid och går ur kroppen ganska snabbt vilket kan vara bra med tanke på biverkningar.. Medicinen påverkar immunsystemet med åtföljande risker och det kommer nog att utfärdas specifika riklinjer för hur medicinen skall tas. Kostnaden i USA beräknas bli 48 000 USD/ år, dvs cirka 200 000-230 000 svenska kronor fn..



Hur Gilenya verkar:
Gilenya är ett medel som verkar bromsande på immunsystemet. Det innebär i princip att det finns en ökad risk för infektioner och andra sjukdomar som kan dyka upp då immunsystemet är nedpressat. Ett exempel på detta är Kaposis sarkom vid AIDS och progressiv multifokal leukoencefalopati, PML vid Tysabribehandling. Men detta har man alltså inte sett vid Gilenya behandling, men det är viktigt att komma ihåg att här är en medicin som har potentiella risker, och behandlingen måste följas noga. Gileya (FTY 720, fingolimod) förhindrar T-lymfocyter från att lämna lymfknutorna efter att de har aktiverats. Det binder sig till en receptor S1P, som finns i flera celler. S1P medverkar i olika cellfunktioner inklusive proliferation (dvs ökning av antal), cellers överlevnad, cellers förmåga att förflytta sig. Då medlet binder sig till T-lymfocyter minskas deras förmåga att lämna lymfknutorna och komma ut i lymfkärlen, blodomloppet och exempelvis nå nervsystemet och angripa myelinet kring nerverna.
Gilenyas effektivitet.
Mer än 4000 personer har undersökts fas III undersökningar, vilka omspänner två år.
FTY 720 har effekt både på skovfrekvens och progression. Siffror växlar något i studierna med i en studie(Freedoms) minskade skovfrekvensen med 54% jfr med placebo. I samma studie var progressionen minskad med 30 procent. ( Man följde EDSS skala var tredje månad). I en annan studie (Transforms) var årliga skovfrekvensen 0.16. Siffrorna gäller den dos man sökt godkännande för. 0.16 skov per år är ett skov varje 6.25 år.
Eftersom medlet har effekt på progression borde den kunde man tänka att den är verksam även på progressiv sjukdom ( min spekulation), även om godkännande sökts för skovförlöpande sjukdom.
Biverkningar:
förhöjda levervärden
svullnad i näthinnan, maculaödem-gula fläcken
högt blodtryck
påverkan på andning
bronkit
diarreer
långsam hjärtrytm, AV-block som man sett vid första behandlingen men inte de följande; detta innebär nog att man måste observeras då man tar första pillret.
Immunsystemet är vårt försvar mot infektioner och också mot att cancerceller skall börja utvecklas.
En del av de allvarligaste biverkningar beror bland annat på infektioner och på cancer. I undersökningar med högre doser med Gilenya förekom bland annat två dödsfall pga grund av infektioner med herpes virus, ett av fallen var generaliserad bältros och det andra var hjärninflammation med herpes simplex. Ett tredje fall med herpesinfektion behandlades framgångsrikt. Beträffande cancer fanns det tre fall av malignt melanom. Dock fanns inte fler cancerfall bland patienter som fått medlet än de som fått placebo.
Amerikanska läkemedelsverket ville att företaget Novartis skulle undersöka medlets effekt med en ännu lägre dos.
Min bedömning: Medlet har en annorlunda verkningsmekanism än nu godkända medel vilket skulle kunna innebära att nya kategorier kan dra fördel av det.
Ur min sympunkt som ser detta med kost med reducerade mättade fetter, mer fisk, skaldjur, frukt , grönsaker och D-vitamin som viktigt och tycker mig ha sett effekter av det, känns det på sin plats att påpeka att denna slag ”påverkan av sjukdomen via livsstilsförändringar” inte på något sätt utesluter att man skall använda effektiva mediciner om man behöver och tolererar dem.

Källor: Sök på Fingolimod i vänstra hörnet av min blogg. Senaste artikeln är källan MSRC news, länk i marginalen.

14 kommentarer:

  1. Anonym8:57 fm

    Det måste bli bland Världens dyraste tablett.
    Om 17 500 ms-sjuka ska knapra en tablett om dagen kostar det 11 miljoner kr varje dag.
    17 500 x 630kr = 11 025 000 kr per dag.

    SvaraRadera
  2. Anonym1:02 em

    Ja, förvisso men det kan det förebygga handikapp är det värt det. Aven Tysabri, interferoner och Copaxone kostar en hel del. Att få infusion med Tysabri kostar s¨kert några tusen bara det.
    Sune

    SvaraRadera
  3. Anonym4:37 em

    Undra om tabletten kommer även vara för de som har Sekundär progressiv MS....?

    SvaraRadera
  4. Vad jag vet är undersökningarna gjorda på patienter med skovvis förlöpande MS.
    Sune

    SvaraRadera
  5. Joel W10:07 fm

    Medicinerar själv i dagsläget med betaferon och det kostar 590:-/dos. Och varannan dag så 295:-/dag. Kostnaden för denna nya medicinering är då ungefär dubbla mot nuvarande. Och den positiva effekten gällande tabletten är ungefär dubbla gällande skovfrekvens (för betaferon brukar väl sägas att den är runt 30(?)), samt att progressionen minskar (vet inte hur progressionen beräknas gällande betaferon). Så om man helt enkelt skulle enbart se de matematiska sidorna tycker jag att det verkar lönsamt, då det är betydligt bättre trots den högre kostnaden. De positiva effekterna, om man jämför sprutor vs. tabletter, på det individuella planet ser jag i dagsläget som monumentala. Jag älskar mina sprutor och dess effekt, men likväl hatar jag att ta dem. Och längtar så efter att slippa..

    SvaraRadera
  6. Joel W
    Jag ser det på samma sätt; på individuella planet kan de positiva effekterna vara mycket stora, om man klarar det utan de svåra biverkningarna. För en ms patient är det ovärderligt om det fungerar.
    Sune

    SvaraRadera
  7. Stort tack för din information, den betyder mycket och jag skulle gärna vilja sprida den vidare.
    Jag tror efter samtal med min läkare som jag har stor tilltro på, att jag kommer välja avstå bromsar även denna även om jag sett fram emot den. Vid vårt senaste samtal så berättade han om biverkningarna...det var många och nu ser jag att det är många. Jag som tyvärr haft allergiska reaktioner emot min medicin tidigare och då har jag testat en hel del. Min kropp vill helt enkelt inte ha bromsar. Nu har jag fått en ny MR röntgen tid vi får se vad den utvisar och då får jag ta ett beslut. Jag hoppas att den här medicinen kommer hjälpa många individer och att biverkningarna är minimala.

    Ha det gott!
    Tack Sune för att du finns!!
    Hälsar messan

    SvaraRadera
  8. Hej Messan och tack,

    Apropå att biverkningarna kan tyckas många, så är det så att för nästan alla verksamma mediciner finns det många biverkningar om tittar i FASS. Men det är ju utan tvekan så att de här medicinerna påverkar immunförsvaret och där är man kanske lite i början på utvecklingen. Det kommer ganska troligt mer mediciner där man kan rikta effekterna mer specifikt så att man i högre grad påverkar vad man verkligen vill påverka och lämnar det övriga immunförsvaret intakt. Det fanns på MSRC news sida nyligen rapport om sådan medicinering som liknade just Gilenya, problemet med detta är att det ju tar tid att utveckla. Tills vidare gäller att man måste följa och kontrollera noga.
    Sedan vet man ju inte hur det kommer att se ut i framtiden och kanske kommer det något genombrott om den här sjukdomen som vi inte ser just nu. Själv är jag spänd på vad till exempel forskningen om maskäggscocktail kommer att visa; dvs där man försöker att ända på balansen i immunförsvaret mellan proinflammatoriska och antiinflammatoriska signalsubstanser. Det borde komma något där snart eftersom det är några år sedan jag såg att större undersökningar skulle göras. Det finns många tänkbara vägar. Vitamin D spåret är ju också intressant och där tycker jag att man kommit ganska långt. Så håll hoppet uppe för att det skall komma behandlingar med färre biverkningar.
    Med vänlig hälsning
    Sune

    SvaraRadera
  9. Anonym4:30 em

    Hej. Jag tycker det låter underbart med tablettform istället för dessa sprutor. Jag har tagit Avonex, 1 gång i veckan, sen augusti -04.
    Jag mår "skit" dagen jag tagit och dagen efter jag tagit sprutan. Jag får ta fulldos Alvedon varje sprutdag för mina "influensa"symtom har jag fortfarande.
    Man blir så låst på något sätt, man planerar allt man ska göra efter sprutorna och det är inte roligt.
    Det gör "ont" när man får höra av sina barn du är alltid trött. Dom är 9 och 11 år så dom var små när jag blev sjuk.
    Man känner sig misslyckad när det är så här men jag har stor tilltro och förhoppning med tabletter, vill slippa sprutorna.

    SvaraRadera
  10. Anonym4:54 em

    jag började med avonex,efter min "sladdis " fröken som nu blir 6 i sommar så tog den inte längre .Utan fick - 05 tysabri men vintern -10 känner jag att kroppen säger ifrån med konstiga symt. som allergi ,nästäppa förskylnings trötthet hela tiden ??? :jag är inte allergisk mot nått annars ,så hoppade av den behandlingen.Läkaren förstog men ville inte att jag var utan broms,med. så nu tar jag copaxon..hmm skulle vara så skönt att ta en tablett. Tack för all information =)

    SvaraRadera
  11. Anonym12:11 em

    Jag har tagit Avonex i 1 år nu, funkar kanonbra, även om jag måste käka Alvedon dagen efter sprutan. Väntar bara på att höra resultat från MR, hoppas bara det inte tillkommit nya förändringar så jag måste byta. Jättebra att det kommer nya mediciner, men det skulle dröja ett bra tag innan jag skulle våga prova dessa. Visst, det är mindre biverkningar, men samtidigt har de inte fått fram de mer långsiktiga effekterna. Angående kostnaden, ingen medicin är billig, särksilt inte mot MS. Avonexet kostar ju över 9000:-/förp, alltså 4 veckors medicin. Tur bara att vi bor i ett land där vi inte måste trolla fram 100.000/år för att få medicin.

    SvaraRadera
  12. Anonym5:20 em

    Tack så hemskt mycket för din blogg.Jag har levt med skovvis förlöpande Ms i 10 år,Och ska nu inom en snar framtid få Gilenya.Jag slumpades in på din blogg men den har lärt mig massor..Tusen tack och jag kommer att följa din blogg.Mvh Lotten i stockholm.En mamma med ms och en stor livsgnista..
    Ha en toppensommar..

    SvaraRadera
  13. Anonym9:19 fm

    Jag har tagit Gilenya sen maj 2012 och det har fungerat bra. Skönt att slippa sprutor! Dock har jag dragit på mig en envis förkylning som även började med hög feber. Täppt näsa (bihålorna) och hosta har jag nu haft i tre veckor och frågan är om det är en "vanlig" influensa och/eller en kombination av att mitt immunförsvar är sänkt. Någon som har upplevt några biverkningar av Gilenya? Orolig för biverkningar och att kroppen är så mottaglig mot sjukdomar nu. Pest eller kolera, MS är en jobbig sjukdom!

    SvaraRadera
  14. Anonym4:21 em

    Använde Avonex under drygt 1,5 år men min läkare var inte riktigt nöjd med resultatet. Senaste MR påvisade inflammationer i ryggmärgen även om jag själv mått ganska bra. Startade med Gilenya för cirka en månad sedan och mår kanon. Skönt att slippa må dåligt ett dygn efter sprutan och käka Alvedon i tid och otid. Får hoppas att Gilenya ger mig den effekt som önskas och att biverkningarna inte kommer med förändrade levervärden osv.
    God fortsättning på 2013.

    SvaraRadera