Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

fredag, januari 07, 2011

Undrar vad Nalle Puh säger om diet och CCSVI och hur man stavar till tisdag

Hittade en video på med dr Scaflani på en websajt. Dr Scaflani är en kärlkirurg som besvarar frågor på thisisMS forumet. Han har själv utfört ett antal ingrepp. Här säger han att han har en ”hälsosam skepticism” och han vet inte om åtgärdande av CCSVI i längden kommer att vara en verksam, fungerande metod mot MS. Operationerna är under utveckling och det kommer att ta en lång tid innan man kommit så långt att man ens kan göra kontrollerade studier, trots att det utförts ett ganska stort antal nu. Det är emellertid annorlunda metoder nu ändet var för ett år sedan eller för t.o.m. senare. Hans rekommendationer är avvakta.

Interview with Dr. Sclafani about CCSVI from
Det gäller nog att tillämpa vad Scaflani säger om sund skepticism även där, även om jag själv faktiskt tror att jag blivit mycket bättre av dieten. Jag håller på att läsa Tao enligt Puh, av Benjamin Hoff. Det känns som jag vill tillämpa lite av Nalle Puhs taoism på det här: Handlar om att att kunskap:
…. man måste högakta en som kan stava till tisdag....
”Förresten Puh hur stavar du till tisdag?”
”Till vad då?” sa Puh.
”Tisdag.. du vet måndag, tisdag, ons...”
”Men käre Puh”, sa Ugglan, det vet väl alla människor att det börjar på t u,”
”Gör det?”frågade Puh.
”Jamen, det är klart”,sa Ugglan. ”Det är ju andra dagen i veckan, ett, tu.”
”Jaså, är det så det funkar”, sa Puh.
”Jaså, du Ugglan”, sa jag. ” Och vad kommer så sedan?”
”Sedan? Fredag förstås.”
” Äh”, sa jag. ” Du blandar ju ihop det. Det här är dan efter tisdag, och det är väl inte fridan. -Jag menar Fredan!”
”Vad är det då, om jag får fråga?” sa Ugglan.
”Ostdag”, pep Nasse.
”Min favoritdag” konstaterade Puh.


Ungefär på den nivån är jag när jag skall ta ställning till detta med kost och CCSVI, det är mycket tyckande och tro men det är ju också viktigt. Man kan dela med sig av sina erfarenhet men knappast rekommendera utifrån det.


Själv har jag plockat bort lök ur min diet nu och funnit att magen blivit ”lugnare”, och det har den blivit. Mitt mål och min förhoppning är också att det skall vara så att detta är ett symtom på att jag inte tål detta och att de skall påverka även min MS. Det MS symtom som jag känner av är en sorts krypningsupplevelser i fötterna på kvällarna. Jag försökte med inclined bed therapy men det gav inget.
Hittills tycker jag att detta faktiskt är mycket bättre efter att jag slutat med lök, men det låter som snarast en placeboeffekt; det borde ta bedydligt längre tid om det skulle ha någon inverkan på nervfunktionerna. Men här har det ( om det skulle ha verkat) gått lika fort som när mina hudbesvär försvann då jag tog bort gluten. Jag får se om ett halvår hur det är med fotsymtomen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar