Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, september 08, 2011

Vill du lära dig mindfulness på nätet, gratis ?

Jag har lyssnat till några videos på Youtube av Eva Thorsen som handlar om mindfulness ,och jag tycker de är alldeles utmärkta . Det är sju stycken och tiden varierar mellan tre till 14 minuter. Det är beskrivning från  vad mindfulness är till guidade meditationer.


Jag skulle kunna tänka mig att om man dagligen lyssnar till den video som handlar om kroppskanning, det vill säga går i genom i tanken hur det känns i olika delar i kroppen just nu- om man gör det i tjugo dagar tror jag man har tagit till sig en del av mindfulness och känner om det är något att fortsätta med.
Jag vet inte vem Eva Thorsen är men förstår av emailadressen att hon finns på praktikertjänst. Ändå vågar jag faktiskt rekommendera dessa videos som jag tycker har en god kvalitet. Jag är kanske inte någon stor kännare av mindful meditation men jag har  sysslat med det av och till sedan 1997, då jag först kom i kontakt med Jon Kabat-Zinns guidade meditationer.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad roligt att du uppskattade inspelningarna. Jag heter Lena Thorsen och är utbildad mindfulnessinstruktör, arbetar på Praktikertjänst som KBT terapeut och kurator.
    Det var min dotter som lade upp klippen på youtube då hon skulle hjälpa mig med min hemsida; www.mindfulkbt.se
    Spännande o roligt med de möjligheter som finns att få kontakt och att hjälpa varandra via internet.

    Med vänlig hälsning
    Lena Thorsen
    aukt.socionom/leg psykoterapeut (KBT)

    SvaraRadera
  2. Hej Lena Thorsen

    Jag uppskattar verkligen de videos du lagt upp om mindfulness. Jag tror att de skulle kunna hjälpa många. Jag har knappt lyssnat till något bättre om mindfulness på svenska. Min förhoppning är att flera skall hitta fram till din hemsida.

    MVH
    Sune Ö

    SvaraRadera