Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, april 29, 2013

Apropå bloggen

Jag tror jag gör så att det som jag tycker passar under flikarna försöker jag lägga dit. Annat låter jag vara kvar utan hänvisning. Många saker kommer det om och om igen om. Det finns nog 500 inlägg om D vitamin känns det som och det behövs ju inte, speciellt som MS-sällskapet nu börjat svänga avseende D-vitamin och i det närmaste rekommenderar det.

Kost har jag också skrivit mycket om och jag tror att det går att begränsa antalet inlägg avseende detta. Jag har något ändrat mig under resans gång. Då jag började med bloggen åt jag i stort allt men ganska mycket var grönt. Sedan kom min glutenallergi och med det följde att jag började titta på mer och mer  på kost och hälsa. Vad jag kan förstå idag finns det kost som är bra för alla men samtidigt är vi inte alla lika. Alla är till exempel inte glutenkänsliga osv. Nu försöker jag äta vad som anses nyttigt för alla enligt Healthy Eating Pyramid det vill säga äta nyttiga fetter ur växtvärlden, nyttiga kolhydrater, fullkorn och fibrer. Nyttiga proteiner med en hel del ur växtvärlden. Swanks och Jelineks dieter ligger mycket nära vad till exempel Walter Willett rekommenderar. Jag har nyligen läst Willetts bok Eat, Drink and be Healthty och finner att den mat jag äter passar bra in för vad han rekommenderar. Undantaget är väl att Jelinek rekommenderar att man skall ligga lågt avseende omega-6. Jag skall fråga Jelinek om detta om jag kommer att tala med honom i sommar i Brighton. Just nu håller jag på med Jonathan Safran-Foers bok Att äta djur. Efter den vill man ännu mindre äta så mycket djur, speciellt kyckling.

 Något som går väl ihop med vad man kunde läsa om i  DN mfl media  om  att  all närproducerad mat är inte miljövänlig.



Fysisk aktivitet är också en viktig pelare i att måväl. Skall försöka plocka ut det viktigaste.

Sedan har vi detta med att må psykiskt bra. Jag tror mycket på mindfulness i det fallet och skall försöka plocka fram om jag hittar några bra inlägg om detta.

I framtiden skulle jag vilja skriva mer utförligt och grundligt och då är kanske inte blogg det rätta mediet.

3 kommentarer:

  1. Jag hoppas att du fortsätter ditt bloggande då jag lär mig mycket och du skriver många intressanta inlägg.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Nog måste du fortsätta bloggandet!
    Du har nästan drivit hela D vitamindebatten där den är i dag.
    jag tror första gången jag dök på D vitamin var här.
    Nu har världens största studie omedvetet skett i Iran som jag ser det.

    Resultatet finns på min youtube kanal.
    http://www.youtube.com/user/jastrom44?feature=mhee

    SvaraRadera
  3. Anonym12:03 em

    Hoppas du fortsätter blogga det har varit många intressanta ämnen som du skrivit om. Skulle sakna dig

    SvaraRadera