Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

torsdag, april 11, 2013

Att äta grönt var inte så lätt men jag ger inte upp.



Vid avresan till Tenerife vid nyår var jag fast besluten att försöka äta så vegetariskt jag kunde. Det visade sig inte så lätt. När jag åkte härifrån åt jag kanske vegetariskt två ggr i veckan i genomsnitt och min plan var att öka det. Varför? Framför allt för att forskning visar att den vegetariska kosten har visat sig klart överlägsen beträffande hjärt och kärlsjukdomar, cancersjukdomar och även sjukdomar i hjärnan som stroke, degenerativa sjukdomar som Alzheimer, Parkinson och jag är ganska övertygad om att MS inte är en totalt väsenskild sjukdom från nästan alla andra sjukdomar- miljön har visat sig påverka MS starkt- ett exempel är D-vitaminet men också rökning, övervikt som ung ökar kraftigt risken för MS. Så för min del känns det som ”tonterias” att inte äta försöka äta så mycket ”grönt” som möjligt. Det finns bland annat en stor studie på sjundedagsadventister som visar att man får färre och färre kroniska sjukdomar ju mindre animaliskt inslag det finns i dieten. Men det har visat sig lättare att säga än att göra det.
Magen i uppror
Min mage gjorde uppror då jag ökade inslaget av vegetariskt. Det blev ju nödvändigt att äta mer baljväxter och det kanske är det största orsaken. En annan orsak var att jag hade sämre tillgång till blåbär därnere. Visserligen hade jag med mig 6 paket Vasaloppsoppa men det var ändå betydligt mindre än vad jag äter här hemma i Svedala.
Jag fick också minska på sojainslaget. Därnere finns en god chokladdessert av soja samt dessutom sojayoghurt med bifidusbakterier. Jag fick börja med lågfettsyoghurt, och en dessert med lågfett också. Jag fick också sluta med linssopporna mm en period för att sedan försöka börja lite försiktigt igen- smyga in det vegetariska igen.
Jag fick en fråga om jag inte trodde jag fick för lite fett när jag drar in på mättade fetter men faktum är att man får öka på med de nyttiga fetterna från växtvärlden i stället. Walter Willet (kallad legendariske Willet av kostdoktorn) som är en av de främsta auktoriteterna på kostområdet säger, att man skall inte vara rädd för fetter men man skall välja de nyttiga. ( Här talar Willet om kost november 2012.) Om man skall byta ut mättade fetter skall man göra det mot fetter från växtvärlden som är mindre kopplade till hjärtsjukdomar än vad mättade fetter är. Däremot skall man inte byta ut dem mot kolhydrater.
En orsak till ökade problem med magen  då man äter grönt och frukt tros vara fibrer, men samtidigt är det också en viktig del av nyttan. En nyligen publicerad metastudie visade att för varje tillskott av 7 g fibrer i födan minskade risken att insjukna i stroke med 7 procent. Samtidigt är också fibrer viktigt för tarmfunktionen och en del medel mot förstoppning som ges är just sådant som ger samma effekter på tarmmotoriken som då man äter fibrer.

Kött är den nya tobaken,- heter en artikel i Huffington post. Det var därifrån jag hämtade videon i förra inlägget om hur man såg på rökning på 40 talet. Då var rökning avkopplande, sexigt och gud vet vad. I den här artikeln kan man se en intervju med bl a Bill Clinton som övergått till i stort sett vegetarisk diet bl annat för att kunna få uppleva sina barnbarn mm. Nyligen fanns också en artikel om rött kött i DN och en eventuell mekanism bakom de risker som finns med att äta rött kött. Som vanligt uttalar man sig ganska tvärsäkert baserat bara på en enstaka studie men det är ju så tidningar fungerar.Fyndet var: mänskor som regelbundet äter rött kött har en ökad mängd av tarmbakterier som bryter ned karnitinet i rött kött till ett ämne, trimethylamine-N-oxide (TMAO), som stimulerar inlagringen av kolesterol i artärväggarna och ger således ökad åderförfettning med hjärtinfarkt och andra kärlsjukdomar som följd, Detta publicerades i Nature Medicine den sjunde april i år. Förutom rött kött kan energidrycker innehålla karnitin. Man har tidigare visat att cholin och lecitin ger samma nedbrytningsprodukter och kan leda till arterioskleros. Dessa har ibland betraktats som nyttiga medel och sålts som hälsokost.
Bakom tobaken fanns en penningstark industri som så sent som 94 uttalade sig i den amerikanska riksdagen att man trodde tobaken inte var tillvänjande. I Huffington Post drar man jämförelsen med kött och matindustrin. Det finns enorma pengar bakom köttindustrin och processad matindustri som säger att det finns mängder av gamlingar som äter kött, samtidigt som man ignorerar de skyhöga siffrorna på cancerfall, hjärt- och kärlsjukdomar, fetma, diabetes II med mera skriver man i artikeln. Det finns nu ganska mycket forskning om att vegetarisk kost är överlägsen. DN hade en artikel om hjärthälsan och veg kost i januari, i mars handlade det om vegetarisk kost och hur man mår psykiskt.
Enligt artikeln i Huffington Post säger American Institute for Cancer Research att om man minskar på köttkonsumtionen plus börjar motionera minskar man risken för cancer lika mycket som om man slutat röka.

Så nu är jag alltså tillbaka ungefär vid två helt vegetariska dagar i veckan men för mig finns starka skäl att gå vidare. Jag är i det läget att jag nu tycker mig behärska lite av konsten att laga god vegetarisk mat. Men sen gäller det att tåla den också. Jag skall nu försöka med att blötlägga mera av baljväxter, byta vatten samt koka dem en kort stund först och sedan hälla av vattnet och sedan koka igen. Det finns dessutom kryddor man kan försöka (skall pröva med anis ett tag nu) samt även vissa grönsaker exvis morot som är tillagad och inte rå.
Det här var en del av vad som pågått under min tid på Teneriffa. Här något annat:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar