Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, april 09, 2013

Ny extern länk-MSology

Har hittat en sajt med en bra rapportering årets AAN, dvs amerikanska neurologers förenings årsmöte.
Jag lägger till länken.
Nu återvänt från Tenerife. Mycket vandringar denna säsong

Här finns en sammanfattning av orala medel mot MS- och jämförelse  mellan de olika medlen.
Det är intressant speciellt att det nu finns medel som visats ha effekt mot handikapputveckling- den så kallade progressionen.
Sammanfattning om MS piller.
Dessutom finns serie om CCSVI- som utvärderar vad som hänt hittills i form av utvärdering. Det är ingen speciellt uppmuntrande läsning för de som ställer sitt  hopp  till detta.
Om CCSVI

Slutligen - jag höll på att avveckla min behandling med statin då jag läste en rapport om studie om statiner och eventuell effekt mot progressionen vid  progredierande MS. Det ledde till att jag avbröt avvecklingen.
Jag har vid åtminstone tre tillfällen i efterhand noterat att statin kanske verkat positivt för mig. Då jag satt ut det har jag misstänkt att jag fått skov och dessutom var jag i ett stabilt läge efter ett skov sedan 16 månader då jag började att äta  statin igen och efter det tog det en månad och så återfick jag rörligheten i min högra axel:  tillfällighet-- det kan det vara. Men kanske var det inte det.  Jag har beskrivit det här i vår bok : Ta åran i egna händer.
 Undersökning om statin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar