Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, april 17, 2013

Vegetarisk tofuröra från innestället Jam on Hawthorn i Portland


 Vegetarisk mat alltmer inne i USA. Kanske inspirerat av Bill Clinton
Vegetarisk mat har blivit inne i New York och USA skriver journalisten Jeff Gordiner i NY Times-artikeln Making Vegan Normal. I Portland Oregon finns en populär frukost och brunchrestaurang som heter Sylt på havtornsbär- Jam on Hawthorne, där bland annat vegetarianer samlas. /alternativ förklaring ligger på Hawthorne Street- jag skulle tro att det är en kombination. Jag hittade ett recept på tofuröra där ( på nätet alltså)- en tofuröra som jag åt i går. Om jag nånsin kommer till Portland igen skall jag göra ett ( minst ett) besök på Sylt på havtornsbär.
Här är receptet:
2 matskedar olivolja
½ hackad röd lök
skivad svamp- välj själv sort och hur mycket
1 block fast tofu, avrunnen
knappt en matsked torkad oregano ( obs en amerikansk matsked som kokboksmått är en aning mindre än en svensk matsked)
knappt en tesked torkad basilika
1-1/2 tesked kumminpulver
salt och peppar efter behag.
Hur gör man :
Tag en stor stekpanna och häll i oljan och hetta upp till medelhög värme. Lägg i löken, salta och peppra. Sautera ( jag blandar vatten och olivolja eftersom jag tror hettan påverkar oljan en del och förstör en del av nyttigheten i den, när det är klart kan man hälla på mer olivolja eller om man så vill olja rik på omega-3 till ex raps eller linfröolja).
Sedan i med svampen och sautera ytterligare någon minut. Sedan spenaten tills den torkat ihop och peppra mer.
Tag tofun och smula den ner i kastrullen och tillred till den är brynt. På med kryddorna och rör om tofun tills den är brynt runtom och fortsätt att steka ytterligare en minut. Lägg till salt och peppar efter smak. Servera varmt. Till detta serverades hash browns- en potatisrätt.
Om tofu:
Hur går tofu ihop med att man bör undvika processade produkter? Dessa är ju klart kopplade till öka ohälsa ( bl a på grund av att där finns ofta dåliga fetter och olika tillägg som skall göra att de håller sig länge). Vad är tofu?

Det hela smakade bra. Jag har tillagat det tre gånger och även använt hash browns- gjord på "fullkornspotatis"-dvs med skal. Steker detta i olivolja- just här fungerar inte vatten bra.

Här tillreder kocken Thomas Christakos på Jam on Hawthorne tofuröran.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar