Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, juli 16, 2023

MS och intermittent fasta

 Saxat  ur artikeln

Effects of Intermittent Fasting on Health, Aging, and Disease


Multipel skleros är en autoimmun sjukdom som kännetecknas av axondemyelinisering och neuronal degeneration i centrala nervsystemet. Varannan dag fasta och periodiska cykler av 3 på varandra följande dagar av energibegränsning minskar autoimmun demyelinisering och förbättrar det funktionella resultatet i en musmodell av multipel skleros (experimentellt inducerad autoimmun encefalomyelit).73,74 Två nyligen genomförda pilotstudier visade att patienter med multipel skleros som följer intermittenta fasteregimer har minskat symtomen på så kort tid som 2 månader.73,7


Sedan en tid (8 månader ungefär) har jag försökt anpassa mitt ätande till den cirkadiska klockan, dvs äter under en tidsrymd på cirka 7-9 timmar,  vilket i praktiken blir en sorts intermittent fasta. Det har fungerat väl avseende de magbesvär jag haft Jag också anpassat sovandet lite till den cirkadiska klockan , vilket innebär att jag försöker undvika ha starka ljus och blått ljus en tid innan jag lägger mig, Sover en bra bit bättre. MS har jag inte tänkt på i sammanhanget men när jag nu läser om det så kanske man kan tänka sig lite bättring där också / fast väldigt mycket där är ju bra speciellt med tanke på min ålder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar