Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

fredag, oktober 20, 2006

Melatonin



Rekommenderas på nätet för jet lag- man tycker sig kanske inte behöva det för att resa till Oslo härifrån men Stockholm är väl på gränsen

Jag hade samlat en del om melatonin men tyvärr raderades det ut av mitt slarv.
Melatonin produceras bland annat av corpus pineale-tallkottkörtel och också i retina och tarm. Det är ett nattens hormon medan det kroppsegna kortisonet populärt kan sägas vara dagens hormon.
Det är inget godkänt medel i Sverige men det finns på andra ställen att köpa bl a mot jet lag.

Jelinek tar upp det som en av orsakerna till att solning skulle vara bra. Solning hämmar produktionen av melatonin och melatonin stimulerar immunsystemet. Mycket riktigt fann jag också varningar på nätet för användnining av medlet om man har autoimmun sjukdom. Långtidsverkningar finns det också en del forskat om så att till exempel sexcykeln hos möss påverkas mm.

Det är ett exempel på tycker jag, hur försiktig man skall vara med att pröva olika preparat inte bara om man har MS. Melatonin sägs på flera sajter vara en stark antioxidant- och kanske kan man tro att det skulle vara bra vid olika tillstånd, men det är alltså riskfyllt. Då kortisonet kom trodde man att detta var ganska riskfritt, men så var inte fallet utan det finns mängder av biverkningar vid långtidsbruk. ( Nu känt sedan många år- i varje fall längre än jag varit läkare).

Nästa anteckning kommer nog att vara inspirerat av vad Jelinek skriver i sin bok och olika mentala aspekter på MS. Han tar upp bland annat positiv inställning. Jag tror mig relativt nyligen ha läst en studie hur detta har inverkat på förloppet av MS. Ska söka efter den studien.

Peace Sune

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar