Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, oktober 04, 2006

Om att meditera eller meta eller brodera eller...

 
En av de förändringar George Jelinek gjort sedan MS kom in i hans liv var att han mediterar varje dag. Jag har mediterat en period både före och efter MS. Genom att jag fick sådan besvärlig klåda en lång period klarade jag inte att meditera längre. Klådan bröt helt enkelt igenom. Men nu känner jag, att jag klarar det. Men sen är det, att man måste ta sig för... där sviktar jag.

Varför meditera? Helt enkelt för att försöka komma ur en ond cirkel av stress.

 
 

Meditation är ganska enkelt.
En del menar att män, som sitter och metar mediterar- men de kallar det inte. Jag hörde om en meditationslärare, som föreläste för en grupp new ageare och andra, såg en äldre kvinna i gruppen, som såg ut som hon hamnat fel, där hon satt med sin handväska. Men hon lyssnade mycket intresserat och när det var slut kom hon fram och tackade. Han undrade hur hon meriterar. Då svarade hon: Jag broderar. Så att meditera eller vad det nu är man gör spelar ingen roll, det viktiga är att man bryter sin stress. Kommer ner i varv, kommer i en situation där inte tankarna mal i huvudet om vad som hände igår eller vad som skall hända i morgon, i övermorgon, nästa år. Det viktiga är att man kan se vad som finns runtomkring, njuta av det goda som finns att njuta av. Det finns ofta sådant även om man har en svår situation.

Hur går det då till att meditera?
Det finns olika skolor. Jag har lärt mig meditera via att lyssna på band . Då har jag främst lyssnat till Jon Cabat-Zinn. Han har på något sätt skalat av en del ikring det, som för mig har känts bra. Jag kan tänka mig att andra tycker att just det där andra, österländska kan var spännande och exotiskt.

Själva tekniken jag använder är att sitta i ett lugnt rum, blunda och försöker spänna av. Sedan försöker jag lyssna till när jag andas. Känna efter nu kommer inandningen...och nu kommer utandningen. För mig känns det lättast att känna på bukmuskulaturen. Om man tycker det är svårt kan man till och med lägga handen på magen och känna efter..in...ut... Det viktiga är att man koncentrerar sig på att känna. Man skall inte styra andningen... typ Andas in! Andas ut! utan lyssna efter när den kommer spontant. Den här tekniken kallas bland annat mindful meditation.

Så håller man på. Efter en stund tränger sig tankar på. Då skall lägga märke till att de finns där, men inte reagera på dem och tänka det där ska jag göra så och så med, utan man skall bara lägga märke till dem, sedan skall man återgå till att känna efter " inandning"... "utanding".
På det här sättet lär man sig lite att kunna stänga av störande och malande tankar och liknande även utanför meditationen, så att man kan koncentrera sig bättre på vad man håller på med. Man lär sig att göra av med de där grubblerierna, varför gjorde han så, eller hon si eller jag.. man lär sig att låta bli att bekymra sig alltför mycket över morgondagen. Se på liljorna på marken huru de växa!

Meditationen kan alltså vara en väg att komma ur stressens järngrepp, det där som i långa loppet kan leda till sömnlöshet, psykisk och fysisk ohälsa, utmattningsreaktioner. Jag har skrivit om stress och autoimmuna sjukdomar Här. Om ni undrar varför jag har en bild där som inte alls handlar om ämnet över huvudtaget, så vet jag inte det. Men det är syftet. Jag tror att om man kombinerar två saker som inte hänger ihop kan det leda till nya associationer, nya tankar och glädje. Sen tycker jag Cheva 57 är fruktansvärt snygg. Jag tror att jag tycker så, därför att den snyggaste bilen i bilen i byn, där jag växte upp var just en sån.

Peace Sune Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar