Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, november 05, 2009

Låg dos naltrexone- low dose natrexone LDN


Det har gjorts en studie på djurmodellen av MS EAE och behandling med lågdos av morfinantagonisten naltrexon. Detta är ju en medicin som används av patienter med MS och med andra diagnoser som behandling och det berättas att det hjälper. Emellertid finns inte mycket forskning på det.
Nu har man gjort en studie på möss med mus MS. Det var tre olika grupper en som fick högdos naltrexon, en som fick lågdos Low dose naltrexone = LDN och en fick placebo. Det visade sig att de som fick högdos och placebo inte hade någon skillnad i neurologiskt status eller hur det såg ut lokalt i vävnaden för inflammationen.
Alla med lågdos naltrexone hade spår av sjukdomen i vävnaderna men de hade inga kliniska symtom. Dessutom var tecken på demyelinisering mindre och även påverkan på astrocyter.

Det är också som lågdos naltrexone används vid MS. Denna studie gör att det finns skäl att gå vidare med studier på människor. Enligt Helen Yates som är chefstjänsteman vid MSRC finns många människor med MS som använder LDN världen över för olika problem som urinträngningar, spasmer och sömnproblem. Jag läste detta på MSRC förra månaden.( 29/10) Kan tyvärr ine hitta forskarna nu, där jag befinner mig på ett internetkafé. Det stod även mer att läsa om LDN denna månad.


1 kommentar:

  1. Anonym5:20 em

    Hej jag undrar hur man får ut skrivet LDN! jag vet att det finns i 50 mg doser mot beroende jag skulle vela pröva detta mot min prostatit.

    SvaraRadera