Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

fredag, februari 12, 2010

Två artiklar ur DN D vitamin och vad skall man äta .

Tårtan finns att köpa på Cortes Inglés/ det engelska snittet-
den stora varuhuskedjan i Spanien.


I onsdagens DN läser jag två artiklar.
Det är dels en recension av en bok av Martin Ingvar som handlar om hur man skall banta med hjälp av kunskaper om hjärnan och dess belöningscentra. Man skriver om det som om det vore en nyhet, men är det inte samma mekanismer som man allmänt talar om vid sug efter söta saker och liknande. Kostråden förefaller balanserade men som jag skrev om i inlägget från den 11 avseende kostdebatten, tror jag att man kan gå ned på många olika sorts dieter. Jag tror inte Martin Ingvars dietråd är så bra för mig och min MS.

Man kommer heller inte i från frågan om att frågan är säljande nu.
Jag hittar inte artikeln på webben, men jag hittar en annan betydligt viktigare artikel med Martin Ingvar, nämligen att skolorna inte tar hänsyn till hjärnan och hjärnan utveckling. Det är en skandal idag att så många går ut från grundskolan utan godkända betyg i kärnämnen. Jag har tidigare påpekat att man inte tar hänsyn till att hjärnorna inte är utvecklade i samma grad hos flickor och pojkar i och med att pojkar kommer in i puberteten 2 år senare.

Den andra artikeln handlar om att Somaliska mödrar föder autistiska barn då de kommer till Sverige. Man har mätt d-vitaminhalter och kommit fram till allvarlig brist och tror att detta kan vara orsaken.
Så vitt jag vet är det inte första gången man observerar samband d-vitaminbrist och autism.
Man skriver också att man mätt halten hos övriga havande kvinnor. De hade normala halter skriver man. Jag undrar vad man använder för referensvärde. Jag är ganske övertygad om att vintertid ligger de flesta svenskor och svenskar lågt i sina d-vitaminvärlden, men speciellt utsatta är givetvis de med mycket pigment, eftersom de har svårare att bilda d-vitamin. Det finns länder där man nu rekommenderar intag av d-vitamin till blivande mödrar. Läs bland annat denna artikel från 2007 där man rekommenderar vitamin d till blivande mödrar på grund av risken för att barnen skall få autoimmuna sjukdomar. Läs denna intressanta artikel om att d-vitamin och starkare babies. De associationer jag får då är att jag är född på våren och min bäste kompis från realskolan var född i mars. När han var i slutet av 20-åren fick han en mycket snabbt förlöpande MS och satt snart i rullstol samt dog alldeles för tidigt. Han hade dessutom ett påtagligt "fragilt" skelett, dvs hans benstomme var inte kraftig. Kanske hade hans MS att göra med d-vitaminhalten hos mamman och kanske har min MS att göra med att jag också är född efter en vintergraviditet, med säkert låga halter av d-vitamin. Jag är inte säker för kanske min mor tog tillskott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar