Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

måndag, februari 07, 2011

Dhanurasana


Dhanurasana

Jag undrar om inte yogan har gett mig bättre känsel i fötterna, apropå ett tidigare inlägg om var är mina fötter. Det handlade om känselnedsättning i bland annat fötter, vilket påverkade förmågan att känna var man sätter ner sina fötter när man går. Jag tidigare skrivit att jag prövat inclined bed therapy för att se om det hade någon effekt på obehagliga känselförnimmelser i fötterna, det gav ingen effekt. MEN jag tror att jag blivit bättre av en kombinerad yoga-meditationsövning, som jag hållit på med länge. ( cirka ett år) Övningen är en sorts kroppsscanning, där man går igenom kroppen nerifrån fötterna till huvudet, kroppsdel efter kroppsdel. Det börjar med fötterna, och tårna. Jag kände där att jag har haft väldigt svårt att känna var jag har speciellt lilltårna, och speciellt lilltån på vä sida, men jag har ihärdigt försökt känna det och jag tycker nu att jag gör det. Men en bieffekt av detta tycks vara att min subjektiva känselnedsättning i vänster fot tycks ha försvunnit- jag vet inte när- men nu förnimmer jag den inte. Och jag kan inte ge någon annan förklaring än att det är just denna kroppscanning som gett resultat.
Det är intressant eftersom det på något sätt måste ha bildats nya nervförbindelser, det har skett en lagning av centrala nervssystemet just beträffande detta. Detta är vad man kallar neuroplasticitet.
Tidigare har jag sett en annan positiv effekt av yogan, mina knän blev mjuka och i stort sett besvärsfria, men det var ju inte neuroplasticitet.

Därför tänkte jag att jag måste försöka något som kan hjälpa mig beträffande mina urinträngingar som har varit speciellt uttalade nu efter att jag hade en urininfektion för några veckor sedan. Det börjar att bli klart bättre och jag tycker rent allmänt att mina trängningar blivit klart bättre de senaste 2 åren, även om jag haft ett bakslag nu.
Jag skall nu försöka göra övningen dhanurasana, pilbågen tror jag övningen heter på svenska. Man kan se den på ovanstående Youtube video. När jag gör det ser det helt annorlunda ut och knappast som en pilbåge, men jag hoppas det skall bli bättre. Om detta ger resultat bör det också vara genom att det sker nya kopplingar i nervsystemet, att det bildas nya vägar. Men jag får räkna med att det här tar tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar