Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

onsdag, augusti 13, 2014

Artros




Nån gång har jag nog skrivit att jag är bra från mina knäbesvär, men nu efter sommarens cykling är jag ännu bättre. Varför är det bra att cykla. Ja, all cykling är  inte bra om man har artros eller begynnande artros. Man bör ha sadeln högt så att man kan cykla med inte allför stark böjning i knän , en sådan ställning kan snarast öka på besvären genom hur det belastar knän. När jag hade väldigt ont cyklade jag på en motionscykel med liten till ingen belastning. Vitsen med detta är att det kan ge näring till ledbrosk men sliter inte på brosket. Ledbrosk, menisker mm får inte sin näring genom blodkärl direkt utan det går via ledvätskan som produceras i ledhinnan, synovialmembranet. Ledbrosk tar upp näring som en tvättsvamp tar upp vatten, dvs när brosket belastas pressas ledvätskan ut och när belastningen minskar tas ledvätskan upp. På så sätt förs näring in i brosket och restprodukter förs bort. Därför är det bra för leder att man rör på dem,.

Ju mer belastning man lägger på leder desto mer kan det slita på dem. Artros ökar i västerlandet delvis för att man rör sig för lite men också på grund av moderna tiders överviktsepidemi. En av de viktigaste förebyggande behandlingarna och behandlingarna mot artros är att gå ned i vikt.

Om artros:
Cirka var fjärde person över 45 år har artros. Det är en av de vanligaste orsakerna till handikapp. Även här gäller tidig diagnos, och att förebyggande åtgärder sätter in. Diagnosen kan sättas utifrån patientens symtom och undersökning. Röntgenförändringar kommer oftast i ett senare skede då sjukdomen har avancerat. Diagnosen bör sättas tidigare för att just kunna börja med förebyggeri.

Orsaker
Före 45 är det vanligast hos män och då ofta som följd av idrottskador, fotbollsknä mm. Efter menopaus blir sjukdomen allt vanligare hos kvinnor.Två procent av alla sjukskrivningsdagar beror på artros.
Andra orsaker kan vara ogynnsamma biologiska förhållanden pga sjukdomar, påfrestande belastningar av leder.
Ytterligare en viktig faktor är övervikt som kraftigt ökar risken för artros och dessutom gör den allvarligare.
Man har funnit att det är delvis samma riskfaktorer till artros som för hjärtsjukdomar:
Fetma-en ökning av BMI med 5 procent utgör 30 procent högre risk för knäledsartros. Vuxna med artros har högre förekomst av högt blodtryck och diabetes II. I samband med intervjuerna till arbetet med ” Att ta åran i egna händer” intervjuade vi Marlene, som genomgått en överviktsoperation : Jag hade väldigt ont av ett utslitet knä då jag var överviktig. Det innebar att det blev svårt att gå och man blev mycket stilla. Motion var inte att tänka. Det var väldigt besvärligt. Jag vägde 50 kilo mer än idag. . Det onda i knät försvann efter att jag hade opererats.Dessutom försvann mitt höga blodtryck och behovet att ta mediciner mot diabetes.

Om behandling och förebyggeri
Mycket talar för att om kan man gå ned i vikt är detta en god hjälp mot artrossmärtor i höfter, knän och fötter. Det kan också förebygga att artros uppkommer.

Vid artros gäller är fysisk träning är viktig. Man kan också förebygga artros genom träning. Studier har visat att specifika träningsprogram för idrottare kan minska skador på korsband i knän, något som i senare skeden kan leda till artros. Detta är den allra bästa behandlingen mot artros- förebygga att den uppkommer.
Missförstå inte bilden- rökning ökar risken för artros
Man bör träna regelbundet med övningar. Att ha hjälp av sjukgymnast är viktigt för att man skall träna rätt. Tränar man och belastar lederna fel kan besvären öka. Man bör träna för att förbättra kondition ( aerob träning) och styrka. Man bör också ha en träning som är utformad specifikt för den skadade leden. Detta kan sjukgymnasten ge.Så kallad biodynamisk träning.

. På sikt minskar smärtan av träningen. Detta av flera orsaker
1 viktnedgången minskar belastningen på leden.
2 de så kallade endorfinerna, dvs kroppens egna smärtstillande ökar vid träning. Endorfiner är morfinliknande substanser och påverkar kemiskt samma ställe i organismen.
3 ökad muskelstyrka gör att man blir stabilare i leden
4 aktivering av beröringsnerver gör att smärtimpulserna kan blockeras.

reumatikerförbundets hemsida finns en alldeles utmärkt artikel och video om egenträning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar