Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

tisdag, oktober 21, 2014

Biggest losers i långa loppet

Det har gjorts en studie, Weight-loss maintenance for 10 years in the National Weight Control Registry. av  JG Thomas med flera som undersökt vad de personer gjort som lyckats gå nåd 15 kg i vikt och som behållit den vikten under 10 år.
10000 personer följdes  och  det  fanns vissa gemensamma faktorer hos de som lyckades behålla den "bantade" vikten:
78% åt frukost
75% vägde sig själva regelbundet
62% tittade på TV mindre än 10 timmar per vecka (numera får man nog räkna in datortid  också)
90%  tränade cirka 1 timme per dag
de flesta åt kalorisnålt och fettfattigt

Det här var en observationsstudie och ingen randomiserad studie skriver man på Medscape men säger att  en större randomiserad studie, Eight-year weight losses with an intensive lifestyle intervention: the look AHEAD study,där man följde 5000 patienter med diabetes typ II i åtta år visade i stort sett samma sak. De som hade gått ned 10 % av sin kroppvikt och lyckats behålla denna vikt i åtta år gjorde följande:
Fysisk aktivitet i större utsträckning där man gjorde av med mer energi än de som inte lyckades ( 1500 kalorier mot 800 )
De åt mindre kalorier och fett
De vägde sig oftare.

I samma artikel på medscape där jag läser det här säger att de flesta dieter fungerar på kort sikt men i långa loppet fungerar det sällan. Bättre att satsa på totala livsstilen i stället.

Kanske en cykeltur kring sjön   eller en senhöstpromenad i skogen






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar