Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

torsdag, oktober 16, 2014

Sömn

Sover jag dåligt  läser jag ibland i den här boken.


En av de faktorer som är mycket viktig för hälsan är sömnen. Men vi är olika lottade därvidlag.
I samband med arbetet med Att ta åran i egna händer intervjuades Roger som arbetat som helikopterförare en ansvarskrävande arbete där han alltid var tvungen att vara på sin vakt. I yngre medelåldern insjuknade han i Bechterews sjukdom eller ankyloserande spondylit (AS) vilken gav honom mycket smärtor och besvär men han fortsatte hela tiden med sitt ansträngande arbete på eltid fram till pensionen. På frågan hur han klarade detta svarade han så här: Många av hans arbetskamrater hade en hel del svårigheter med att koppla av, sov dåligt före flygningar med mera. Själv har han alltid haft mycket lätt att sova. Han behöver egentligen bara lägga sig ner med huvudet på kudden och efter någon minut sover han. Detta har varit en stor tillgång, säger han. Han tror att hans förmåga att koppla av och att sova gjort att arbetet fungerat.

Vi intervjuade också Julia som har ledgångsreumatism. Hon har av och till haft problem att somna Efter långdragen axelskada blev det en besvärlig period. Sömnpåverkan, svåra smärtor. Ansvarsfullt arbete med ständiga ekonomiska indragningar ( 90-talskrisen). Hon kände sig alltmer stressad och trött. Att hålla flera saker i gång samtidigt blev allt svårare samtidigt som arbetet ställde sådana krav. Hon tyckte minnet påverkades och hon kände sig nödsakad att kontrollera att hon gjort vad som skulle göras. När hon kom hem ville hon bara vila men tankarna malde på om arbetet. Hon som alltid haft lite svårt med sömnen fick nu påtagliga sömnsvårigheter. Jobbet fanns med henne från morgon till kväll och sedan hon lagt sig fortsatte funderingarna kring arbetet. På morgonen var hon nästan lika trött som när hon gick till sängs. Till arbetet gick hon numera med tunga steg. Hon var trött, trött, trött och började fundera på att hon drabbats av någon allvarlig sjukdom. Hon sökte sin distriktsläkare. Denne fann till en början inget speciellt men kom så småningom fram till att Julia på grund av sin arbetssituation hade gått i väggen. Några år senare fick hon ledbesvär och diagnosen reumatoid artrit.

Tyvärr liknar min sömn mest Julias. Det räcker inte med att lägga ned huvudet på en kudde. Och min dåliga sömn tror jag bidragit till att jag fick sjukdomen MS.

Vad känner man till om sambanden mellan dålig sömn och sjukdomar. I studier (källa) har man funnit att bristande sömn tycks bidra till övervikt och fetma. Bland annat påverkas sänks hormonet leptin genom dålig sömn, hormonet har som funktion att berätta för hjärnan att vi är mätta. Grelin som har en motsatt verkan tycks öka vid dålig sömn. Insulin som påverkar glukosomsättningen och fettinlagring tycks öka efter dålig sömn, och högre insulinhalt i blodet stimulerar aptiten – en faktor som kan ge övervikt. Störd sömn leder också till att stresshormonet kortisol ökar, vilket i sin tur kan bidra bl a till blodtrycksstegring. Fetma och blodtrycksstegring är riskfaktorer för många icke kommunikabla sjukdomar som arterioscleros med komplikationerna stroke och hjärtinfarkt, men också diabetes typ II, MS, RA och många fler sjukdomar kopplas till övervikt.

Så kallad sömnapne – uppehåll i andningen – är vanligare vid övervikt men förekommer hos personer i olika viktklasser. . Upprepade sömnapneattacker kan leda till förhöjt blodtryck och kopplas också till hjärtsjukdomar, Uppehåll i andningen kan ge syrebrist och långvariga uppehåll kan medföra död.

Bristande sömn påverkar även den psykiska hälsan och kan medverka till ångest och depressioner.

Men sömn är inte något som man inte själv kan påverka. Mångas sömn störs av kaffe, en av dem som störs är jag. Jag har bl a märkt att koffeinet påverkar mina symtom på restless legs. När jag sover dåligt pga grund av kaffe är det ofta mina restless legs som är det sömnstörande.

Alkohol i kort perspektiv kan göra att man somnar men ett längre regelbundet bruk ger motsatt effekt hos många.

Vad man tittar på för program på TV eller läser kan spela in. Spännande deckare kan göra att man får svårt att koppla av. I samband med det vill jag rekommendera boken ”Brev från New York” inte för att den är tråkig och man somnar därför. Men den är charmfull och indelad i korta avsnitt som kan läsas var för sig. Om jag har svårt att somna är det en av de böcker jag plockar fram. Efter ett eller två avsnitt kan det gå lättare att somna. Och om inte har det varit en stunds njutning. Ljudböcker kan också vara bra att somna till- om man inte stör någon annan.

Lämna gärna tips för bättre sömn. 

2 kommentarer:

  1. Anonym10:12 em

    Jag skulle vilja lägga till att Yoga också är ett bra sätt att skapa ro och på så sätt få det lättare att somna på kvällen.

    SvaraRadera
  2. Definitivt. Försöker tillämpa yoga då jag känner av restless legs på kvällen. Jämför Intervjun med Anna-Lisa Anderson i Att ta åran i egna händer:
    Anna-Lisa har provat olika former av träning och behandlingar, bland annat yoga och chigong. Yogan har hon funnit vara ett bra sätt att påverka smärtan. Hon koncentrerar sig helt och hållet på det ställe som smärtar. I början märks ingenting men sedan börjar smärtan att förändras och ta mindre plats i medvetandet medan andra delar av medvetandet kommer i förgrunden.
    Det här händer ibland då jag besväras av restless legs, besvären tar mindre plats i medvetande då jag tillämpar yoga. Källa http://suneoverhagen.blogspot.com.es/2013/01/kapitel-7.html

    Hälsningar
    Sune Ö

    SvaraRadera