Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, oktober 01, 2009

Multipel skleros och posttraumatiskt syndrom.



En man Dennis Patterson som varit flygare i Canadian Air Force och deltagit i uppdrag över Bosnien, Somalia och Ruanda har nyligen fått pension tilldömd av domstol på grund av MS och att denna utlösts av ett möjligt samband mellan stress i arbetet och utvecklingen av sjukdomen. Sådana pensioner ges som följd av skador eller sjukdomar som utlösts av de militära uppgifterna, en militär motsvarighet till pension som följd av arbetsskada.

I Dennis Pattersons fall var det oemotsagt att han hade posttraumatisk stress syndrom (PTSD) som vidare utlöste MS enligt domslutet. Patterson säger att hans PTSD föregick hans MS, och om han fått en bra behandling för denna skulle kanske han MS inte ha kommit.

Ett liknande fall från min ungdom:

Min kompis från realskolan blev banktjänsteman. I början av 70-talet skedde ett rån på den bank han arbetade. Efteråt blev han mycket påverkad. Inom ett år efter han varit med om rånet insjuknade han i en MS, som utvecklade sig mycket snabbt . Han levde i cirka 15 år.

Jag tror att stress kan utlösa och förvärra MS. Jag vet inte, vad jag skall säga om mig själv i den frågan. Inför något skov har jag stressat rätt rejält men inte alltid. I största allmänhet har INTE mitt liv varit fyllt av stress. Kanske har jag efter en händelse haft ”en släng” av PTSD men kopplar inget kroppsligt symtom i samband med det.

Den studie, som säger mig ganska mycket, är en dansk studie där man via statistik funnit att barn som förlorat ett barn löpte större risk att utveckla MS än de som inte gjort så. Allvarliga händelser kan få följder för hälsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar