Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, juli 09, 2011

Komjölk och MS. Vilken är komjölkproteinernas roll

Kor på besök i New York millenieskiftet


Det behöver inte nödvändigtvis vara de mättade fetterna som kan vara relaterade till MS.

  • ” V har studerat relationen mellan förekomsten av MS och mjölkonsumtion hos i 27 länder och 29 befolkningsgrupper över hela värden och utvärderat det statistiskt. Det fanns en bra korrelation mellan flytande komjölk och MS prevalens, som var starkt signifikant ( p<0.001, dvs risken för att detta skall vara ett slumpresultat är 1 på 1000). En låg men fortfarande signifikant relation fanns mellan grädde och smör. Det var ingen korrelation för ost. Dessa resultat antyder att flytande komjölk kan innehålla faktorer som inte lägre är närvarande i processad mjölk och därigenom påverka MS utveckling. (Matosse med flera. Publicerad i Neurology 1992)

  • Denna studie pekar på en slående korrelation mellan distributionen av mejeriprodukter samt konsumtion och imcidems av multipel skleros. Den oregelbundna fördelningen av MS har undersökts grundligt och många jämförande studier av olika variabler har gjorts. Det tycks sannolika att det kan finnas en kombination av faktorer som utgör risker samt utlösande fakterer i dess etiologi och att miljöfenomen kan inverka. Denna rapport tyder på att mjölkkonsumtion kan vara en gemensam etiologisk faktor. Abstrakt The distribution of multiple sclerosis in relation to the dairy industry and milk consumption. Butcher, Publicerad 1976 i NZ Medical Journal.


Studier på djur med framkallad sjukdom EAE, som är en modell av sjukdomen MS har antytt att vissa artfrämmande molekyler uppvisar molekylär mimicry med äggviteämnen i myelin. Mimicry innebär att de är kemiskt besläktade så att när immunförsvaret bildar antikroppar mot de främmande ämnena är dessa så lika myelinet att antikropparna även kan angripa myelinet. Man har pekat bland annat på att vissa virus skulle kunna ge upphov till mimicry reaktioner och så också mjölkproteiner bl a butyrophilin (BTN) . BTN har man funnit kan hämma EAE ( framkallad MS liknande sjukdom på djur) men också ge inflammatoriska reaktioner om det sprutas in på djur. Man har också funnit en korsreaktivitet mellan ett myelinrelaterat protein MOG och BTN, dvs signifikat högre antikroppsvar mot både MOG och BTN hos MS patienter. Antikroppar mot BTN och också andra mjölkproteiner har man också funnit vid autism och vid kranskärlssjukdomar.

2 kommentarer:

  1. Jag har MS sedan 10 år tillbaka och är superkänslig för alla olika mjölkprotein. Vid minsta intag tar det 15 minuter och ett MS-skov drar igång. Ibland kan några skedar av mat med mjölk (av misstag) göra att jag inte kan gå eller kommer ut ur sängen dagen efter. Mina muskler drar ihop sig och lederna börjar knäppa redan en kvart efter att mjölkproteinet nått magsäcken.

    Jag känner hur jag får huvudvärk och hur det bryter ner min kropp som resultat. Har sedan jag själv "diagnosticerat" detta haft en betydligt bättre MS-utveckling än tidigare. Total avhållsamhet från mjölkprotein är det bästa av alla kurer, även om det inte stoppar alla skov.

    Det är tragisk hur sjukvården inte vill ta åt sig detta! Min neurolog viftar bort det och säger "bra för dig". Jag har tagit del av flertalet vetenskapliga rapporter kring detta och är 100% på kopplingen i mitt fall.

    SvaraRadera
  2. Tack Morgan för att du delat med dig av dina erfarenheter om mjölk och MS. Jag är extremt försiktig med mjölkprodukter men får i mig en del ibland. I långa loppet tror jag mer och mer på dieten och har hållit på i 6 år nu.
    MVH
    sune ö

    SvaraRadera