Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

måndag, juli 04, 2011

Om kost vid reumatisk sjukdom.

En jämförelse mellan vad några experter säger.

Kost vid reumatisk sjukdom enligt Johan Frostegård professor vid KI, specialist invärtes medicin och rheumatologi.

Vegan kost har påvisats påverka lederna gynnsamt vid rheumatoid artrit. Nackdelar kan vara att den är svår att fortsätta med i längre perspektiv och det finns risk att man inte får i sig tillräckligt balanserad näring. Vid vegankost ersätts kött, fisk ´ägg och mjölk med vegetariskt protein. Kalcium är också viktigt att ersätta samt vitamin B12.

Observera att du många veganer behöver äta vitamin B12 som kostillskott, eftersom vitamin B12 endast finns i animaliska produkter som utesluts vid vegankost.
Beträffande dieter som Atkins, stenåldersdiet vet man inte mycket.
Omega 3 kan påverka ledsjukdomar positivt. Det finns i fet fisk, rapsolja, avokado och nötter. Om man inte äter fet fisk två gånger i veckan bör man ta tillskott.
Omega-6 kan däremot vara negativt vid reumatiska sjukdomar, det kan påverka inflammatoriska faktorer negativt enligt Frostegård. Omega -6 finns i rött kött och kan därför vara negativt vid inflammatoriska sjukdomar.
Gikt är en sjukdom som påverkas av kost. Inälvsmat och alkohol och eventuellt rött kött ökar risken för gikt.

Johan Frostegård säger att bra matvanor kan ha god effekt på ledbesvär. Han rekommenderar en balanserad kost med rikligt med fiberrik mat som frukt och grönsaker och fettintaget bör vara begränsat och av god kvalitet med mycket omega-3-fettsyror.

spannmålsskörd
 bilder Nils Keyland
Det är intressant att till exempel synen på fetter ur inflammatorisk sympunkt verkar vara accepterad inom rheumatologin och att exempelvis omega-3-fettsyror kan vara bra vid exempelvis reumatoid artrit och omega-6 mindre bra eftersom ger upphov till proinflammatoriska cytokiner. ( signalsubstanser i immunförsvaret). Inom neurologin är knappast de tankarna accepterade utan där är nog det snarare så att föda och MS inte har några samband. Reumatoid artrit och MS är ju båda autoimmuna sjukdomar och det är allmänt accepterat att det finns likartade mekanismer; man forskar till exempel på användning av samma mediciner vid båda sjukdomar, mediciner som påverkar immunförsvaret.




Råd av Hayes Wilson och Christine Gerbstadt
På sajten WebMD finns genomgång av kost av dels Hayes Wilson, en reumatolog som är medicinsk rådgivare åt en stor organisation the Arthritis Foundation samt Christine Gerbstadt taleskvinna för the American Dietetic Association.
Man uttala sig om fetter: Det är kända samband mellan mat och artrit där omega-6- ökar inflammation sant omega-3 minskar det. Därför bör man äta mindre av kött och fågel och mer av fisk från kalla vatten samt använda oljor rikligt på omega.3 som olivolja, raps och linfröoljor.
Om grönt te: I studier på möss har polyfenolföreningar som finns i grönt te minskad förkomsten och allvarlighetgraden av reumatoid artrit. Det finns inga studier på människor om detta säger man. Men det förekommer en hel del studier på området. Den här professorn vid University of Michigan är i huvudsak inriktad på att studera effekterna av de komponenter som ingår i grönt te på reumatiska sjukdomar..Det har med reglering av vissa cytokiner att göra och också med att påverka fibroblaster. Man tror att grönt te har antiinflammatorisk aktivitet. Detta är intressant även vid andra sjukdomar med inflammatoriskt inslag.



Beträffande vegetarisk diet är det blandade resultat från forskningen säger de. En liten studie visade förbättring efter fyra veckor, och uppföljning av de som fortsatte med dieten efter ett och två år visade fortsatt förbättring.
En diet som innehåller bor tros också vara bra skriver man, De bästa källorna till bor är färsk frukt och grönsaker och beroende på var man bor kan också dricksvatten vara det.



GLA är en omega-6 fettsyra som är lite annorlunda. Den används för att tillverka antiinflammatoriska signalsubstanser till skillnad från andra omega-6-fettsyror som ger proinflammatoriska signalsubstanser. Det finns i bland annat jättenattljusolja och tistelolja. Flera studier har visat att det minskar stelhet och smärta. I en studien gjorde så att patienterna kunde sluta ta sk NSAID prepararat.
Studier har visat vissa effekter av kryddkombinationer, bl a gurkmeja vid artros och artrit.
Dessa två säger att ändring av kost samt tillskott medför risker och de bästa råden man kan ge är att äta en balanserad och hälsosam diet, behålla normalvikt så man inte går omkring och belastar lederna extra samt vara fysiskt aktiv men också vila.

Det här skriver NHS i Storbritannien: De skriver att det finns många myter om föda som sägs ge artrit och ger några exempel. Många mänskor med RA säger att det finns en länk mellan viss föda och att de får utbrott av sjukdomen. Det finns lite bevis om sådant, med en del studier säger att viss föda kan minska inflammation och smärta och att sjukdomen förvärras. Följande födoämnen bidrar alla till en balanserad hälsosam diet som hjälper till vid artrit och kan minska komplikationer som hjärtsjukdom och fetma.
  • Mänskor som tar kortison längre tider utvecklar så småningom osteoporos, och man kan minska risk genom att äta kalcium och D-vitamin, Sådant finns i mejeriprodukter, nötter, sesamfrän och fisk. Solen är emellertid viktigaste källan till D-vitamin.
  • Viss mat som patéer, kött som inte är helt stekt eller opastöriserade produkter kan ge matförgiftning. Personer som står på mediciner som trycker ner immunförsvaret bör inte äta dessa.
  • Medelhavsdiet har ökat stöd vid reumatisk sjukdom. Den består av frukt, grönsaker, fisk, spannmål, baljväxter och begränsat intag av rött kött,
    Mat rik på omega 3 har en antiinflammatorisk effekt som minskar smärta från inflammerade leder. Det finns i fet fisk. Försök att äta två portioner varje vecka, Man finner också de i nötter och linfrö..


Vad jag får ut av det här att man skall äta en kost som består av frukt, grönsaker, fisk, äta fett av typ omega-3, inte omega-6. Vara sparsam med rött kött och också fetter. Spannmål men fullkorn.
Grönt te kan vara en idé. Om man äter lite kött bör man tänka på bland annat B-vitaminer.
Visst känner man igen det här. Det verkar vara den mat som går igen i många rekommendationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar