Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, juli 06, 2011

Utvärdering av mitt tillstånd 2011 juni/ juli

Försöker att göra en bild denna gång, en graf. Jag skrev i december 2010 att det liksom släppte i ena benet då jag var ute och sprang. Detta gick över på någon månad. Kanske var det ett skov ändå?
Men jag är bättre. Om man betraktar  grafen så har gång och språng tydligt förbättrats under de senaste åren, men även läsförmåga, fatigue, dysfasi( att hitta ord), minne. Bättre med vattenkastningen men absolut inte bra.
Dubbelklicka på bilden för att läsa text och se detaljer


På bilden får jag en känsla av att kosten spelat in mycket, liksom D-vitaminerna.
Men det allra första jag märkte att jag förbättrades var någon månad efter att jag började med statiner. Då återkom full rörlighet i höger arm. Det finns mycket jag kan peka på men ser man på grafen verkar kosten ha varit mycket viktig. Man skall dock komma ihåg att en period hade jag mycket ont i knän och det spelar in på gång och spring men knappast på fatigue, läsförmåga etc. Men där kan ju den bättre fysiken spela in. Det är ganska klart att träning förbättrar fatigue.

Utslagen som började 2004 var helvetiska i början, de ledde mig så småningom framtill gluten  trots att de utlösts i samband med att jag använde Rebif. Sedan återkom likartade besvär med Copaxone.  Gav sig inte förrän jag slutat med gluten och  då tog det bara några dagar. Sådana stunder är lycka.

Ändå för mig blir det väldigt klart det  här med kosten och förbättringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar