Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

torsdag, oktober 24, 2013

Knöliga inlägg

Kan skosulor med lite “knöligheter” förbättra gåendet? En undersökning kan tyda på detta.
Emellertid skriver forskarna John Dixon m fl att man vet inte om det här är placeboeffekt eller inte.
Patienter fick prova tre olika typer av inlägg, där en typ var släta inlägg de andra hade ojämnheter i texturen på inläggen textur1 (Algeos) eller textur 2 (Crocs™). 44 personer blev slumpmässigt utvalda att använda de olika inläggen.
Man fann ingen signifikant skillnad efter två veckor avseende balans men däremot fann man att steglängden ökade för de som hade de två olika inläggen och detta var statistiskt signifikant.

Personlig erfarenhet: för skoj skull köpte jag ett par magnetinlägg för kanske 10 år sedan. De har en ojämn masserande yta och känns ganska sköna att gå med så jag använder dem fortfarande. Magneterna har för länge sen lossnat men de är sköna att gå i ändå.
Då jag söker på nätet efter inlägg som kan ha ojämn struktur hittar jag några som har en ojämn struktur och som kallas masserande.

Har du några personliga erfarenheter av inlägg som är släta utan ger en sorts stimulans till fotsulan?

detta är inte den typ av inlägg jag använt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar