Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, oktober 05, 2013

MS och salt-från ECTRIMS 2013 i Köpenhamn

Kommer ni ihåg råttor med MS och saltintag och hur ökat saltintag gav en allvarligare sjukdom?
(I en studie har forskarna Markus Kleinewietfeld, Prof. David Hafler med flera har funnit att produktionen av Th17 celler ökar dramatiskt under vissa förhållanden med bland annat högra saltkoncentration. ( cellodling). På möss fann man också att sjukdomen EAE (“råttMS”) blev allvarligare hos möss som fick diet rik på salt och man fann också att Th17 lymfocyter ökade hos sådana möss. Från salt och immunsystemet. )
Medel och högt salt intag ökar skovfrekvensen och också storleken på de skador som ses på MRI. Detta rapporterades på ECTRIMS av Mauricio Farez, medicine doktor från the Institute for Neurological Research i Buenos Aires.



Studie ett omfattade

inledningsvis
år 2010 MRI
70 personer

2011
MRI och uppsamling av urin för att uppskatta saltintag ( Na intag)



2013
skov frekvens de två senaste åren




Storleken på MS lesioner på magnetkamera var ökade hos patienter med intag högre än genomsnittet ( cirka 4.8).
De med högt intag och genomsnittligt intag av salt ( mer än 4,8 g salt per dygn) hade 3.75 ökad mängd skov än de med lågt intag ( mindre än 2 g/dag).






I en annan grupp om 52 personer fann man liknande resultat. För varje ökning av saltintag med ett gram över genomsnittet ökade antalet T2 lesioner med 3.65 gånger.  ( Saltintaget i Argentina är något under 5g och i USA 3.4 och i Sverige är saltintaget mellan 8-12!!!) Livsmedelsverket vill halvera intaget. WHO rekommenderar ett intag på 2 g natriumsalt per dygn. Jag tror det är så att saltintaget snarast ökar i Sverige. Salt hör till det där som gör att man vill äta mer ( sött, salt och fett). En del läkare är inte överens om att man skall minska de Dagens Medicin. Karin Bojs vetenskapsredaktör som jag tror har ett horn i sidan till livsmedelsverket skrev att man skulle ta råden med en nypa salt. Kanske har man tagit bort artikeln: jag hittar den inte nu.

Detta är inga stora undersökningar men för sin allmänna hälsa bör man begränsa saltintaget och skulle det vara så att det ökar hur ofta man får skov upp till 4 ggr ochökar storleken på lesionerna ännu mer- då finns det mycket att vinna.
Och detta är ytterligare en sak man kan göra alldeles själv för att minska risken för sjukdom och kanske till minska MS sjukdomens aggressivitet.
Så småningom får vi säkert större studier.

Det finns en del jag kan göra åt saltintaget speciellt då jag vistas på Teneriffa.

5 kommentarer:

  1. Anonym1:18 em

    Hej Sune
    Jag har hört att det kan vara bra att inhalera salt för att slippa förkylningar eller att åtminstone lindra dem. Saltet går ju ned i luftvägarna, men går det även ut i kroppen? Är det en dålig idé att skaffa en sådan här apparat när man har ms enligt din text ovan?

    Mvh
    Patrizia

    SvaraRadera
  2. Hej Patrizia,
    Jag brukar själv skölja hals och näsa med saltlösning vid förkylning eller om jag träffat någon som verkade "sprida smitta". Jag tror inte man får i sig så mycket på det sättet. Jag känner inte till apparaten du skrev om men jag skulle tro att det hamnar i de övre luftvägarna och samma gäller nog där. Kan man förebygga förkylning eller lindra den på det sättet är det nog bra. Infektioner kan ju utlösa skov.
    Sen kan jag vetenskapen bakom detta ganska dåligt- men jag gissar virus som trivs i slemhinnemiljö i näsa, mun och svalg trivs mindre med saltet. ( Men jag vet inte).
    MVH
    Sune

    SvaraRadera
  3. Som tillägg från senaste kommentaren vill jag skriva att jag använder salt med kombinationen kalium och natriumklorid varför man kommer ifrån problematiken totalt.
    Sune Ö

    SvaraRadera
  4. Anonym3:39 fm

    Vad för slags salt är det? Varför kringgås problematiken med detta salt. Förstår inte riktigt.
    Mvh Patrizia

    SvaraRadera














































  5. Salt som består av kombinationen kalium och natriumklorid ger inte samma blodtrycksförhöjande effekt som det rena natriumkloridsaltet. En del tycker dock att detta salt har en metallsmak- jag känner inte detta. Seltin är ex.vis ett sådant salt. Vad beträffar salt och MS är det forskning i sin linda och man vet inte om det kommer att visa sig hålla i större undersökningar. Däremot är det väl belagt att salt ger konsekvenser avseende blodtryck och därmed kopplade sjukdomar som infarkt och stroke.
    Hälsningar Sune



    SvaraRadera