Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

fredag, oktober 18, 2013

Sömn rensar hjärnan

Vad har sömnen för funktion? Forskaren Maiken Nedergaard har i sitt lab vid University of Rochester Medical Center, New York undersökt hur hjärnan sköter sin "sophantering". I kroppen i övrigt finns ett lymfatiskt system som samlar upp och dränerar vävnaderna från restprodukte-men i hjärnan finns inget sådant system.
I M Nedergaards lab har man upptäckt att hos möss finns ett system som gör att hjärnceller renas från gifter under sömnen. Man kallar systemet- glymfatic systemet, som finns i området mellan cellerna och man har funnit att detta område ökar i storlek cirka 60 procent under sömnen.

Nu har man gjort en studie på möss avseende hur sömn respektive vakenhet påverkar detta system.  Tidigare studier har visat att toxiska molekyler som finns vid degenerativa hjärnsjukdomar ansamlas i  området mellan nervcellerna. I denna studie ville undersöka huruvida det glymfatiska systemet kontrollerar detta. Man sprutade in märkt beta amyloid ( ett protein som är kopplat till Alzheimer)  och mätte hur länge det stannade i hjärnorna  vid vakenhet och i sömn. Man fann att beta-amyloid försvann fortare då mössen sov.

Nedergaards team vill nu gå vidare och försöka undersöka om detta system finns hos människor. I så fall kan detta ha en stor betydelse för behandling av sjukdomar i hjärnan. Man har funnit att även medvetslöshet, narkos ger en ökad aktivitet i det glymfatiska systemet.

Tills vidare får vi nöja oss med vad vår erfarenhet säger: en god sömn är välgörande. Själv har jag funnit flera saker bra för egen del:

Minska på koffein.
Massage av fötter innan sömnen- jag har krypningar i fötterna. Jag tror jag skrivit om detta i boken " Att ta åran i egen hand"
Streching och låtsas gäspning.

Har du några bra tips för sömn?

2 kommentarer:

  1. Eftersom man sover en tredjedel av livet måste sömnen vara viktig och jag tycker man blir mer medveten om det för varje år, kanske för att man märker effekterna tydligare. Jag har ibland svårt att sova och då beror det alltid på att jag grubblar över något problem som jag inte hittat en bra avslutning på. Annars sover jag bra. Låtsasgäspning låter intressant. Ska pröva det:)

    SvaraRadera
  2. Johan, tack för kommentaren. Glöm inte att stretcha samtidigt som låtsasgäspningen. Det har fungerat hittills för mig. Jag brukar reagera på placebo men då brukar effekten försvinna efter ett tag. Det har fungerat sedan i juni nu. Titta gärna på "que bonito" videon på länken stretching. Skulle vara roligt att höra hur det fungerar.
    Hälsningar
    Sune

    SvaraRadera