Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

tisdag, januari 24, 2012

Jag mår bra

Snart åker jag hem igen
I DN läser man om forskning som visar att fiberhaltigt bröd till frukost gör att man minns bättre sedan under morgontimmarna. Det här kan både  LCHF are och de som påtalar kolhydraternas nyttighet använda. Kanske kan det här användas för att dra slutsatsen att fibrer är nyttigt för den som är osäker. Annika Dahlström tycker dock att man skulle ha forskat på gubbröra, hon missar dock att det nog är svårare att kontrollera alla faktorer då i stället för att man som nu använt guargummit som inte torde ha så många andra effekter. Dessutom missar hon att det är en studie som bara omfattar några timmar, något som ofta används som argument då man ifrågasätter forskning. Observera detta ¨r inte vad jag anser utan hur jag tycker man argumenterar.
På motsatta sidan sager man  att kanske b¨rjar man nu att inse att bröd är nyttigt, n¨r det i sj¨lva verket handlar om forskning av fiberhaltigt bröd.
Jag skulle inte kvalificera mig som opponent till forskning men jag ser hur man plockar ut argument som passar de egna ideerna, hur man använder honnörsord, typ "riktig"mat. Detta är sådant man skall vara vaken för vare sig det gäller kost, politik, vad folk säger kort sagt allt. Att ha ett kritiskt öga/öra då man läser vad som står i tidningar, vad som sägs är något som borde läras ut mer.

Jag har till exempel fått ett email/brev om att använda en kostdagbok, köpa en, f¨r att gå ned ngt kilo i månaden, bara f¨r att jag skriver om kost. Men jag skriver ju ursprungligen om kost därför att jag vill äta en bra kost för min MS. Det är ett av de stora f¨rlagen som ger ut den. De hakar gärna på den här bantningstrenden som har pågått hela mitt sextiofemåriga liv och vi blir bara fetare och fetare. De kanske skulle vara intresserade av en bok om hur man kan leva bra med kroniska sjukdomar?

Att ¨ta fibrer är troligen nyttigt om man har en autoimmun sjukdom, i alla fall enligt studien om jag skriver om här. Fibrerna bryts ned i tarmen av tarmbakterier till kortkedjade fettsyror. P immuncellerna finns proteinet GPR43 som binds till de kortkedjade fettsyrorna. På så sätt kan fiberna verka antiinflammatorisk och kanske jag understryker kanske, eftersom det får framtiden utvisa.

Kanske kommer jag inte att skriva om kost  och kostdebatt så mycket mer. Jag tycker jag landat där jag tror det fungerar för min del. Jag funderar på att faktiskt skriva små korta råd om vad man kan gora för att förbättra sin hälsa. Något som bara tar någon sekund varje morgon är att säga till sig själv " idag är en bra dag" eller " jag mår superbra" oavsett om man tror att man har en bedrövlig dag  framför sig eller om det känns för j-gt. Det kostar inget men kanske har en betydelse för hur man möter dagen. Attityder är viktiga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar