Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

måndag, januari 02, 2012

Om Du beslutat dig för att äta bättre efter nyår är det klokt att äta rätter med


 omega-3 (fisk, skaldjur, nötter, avokado mm) och vitaminer BCDE ( frukt, grönsaker) men inte transfetter, margarin mm.



Vid Linus Pauling Institure vid Oregon State University samt Oregon Health Science University har man undersökt 104 personer med en medelålder av 87 år. Man testade 30 olika test för olika födoämnen för karlägga vad var och en hade för matvanor. Detta visar med större säkerhet vad man ätit för kost än frågeformulär. Dessutom gjordes MRI på 48 deltagare för att bedöma hjärnvolym.
Frågeställningen gällde hur olika födoämnen påverkar kognitiva förmågor som minne, planering etc och då också undersökning av ev hjärnkrympning (atrofi).
Här är några fynd:
Mest gynnsamt för en god kognitiv funktion och mindre atrofi fann man vid två mönster i dieten:
  1. Höga nivåer av fetter av typen omega-3.
  2. Höga nivåer av vitaminerna B,C,D och E.



Ogynnsamt mönster avseende kognitiv funktion och hjärnatrofi fann man vid:
  1. Höga intag av transfetter i bakade eller stekta rätter, margarin, snabbmat och andra mindre hälsosamma val.
En del av olikheterna i kognitiv förmåga kunde kopplas till utbilding, ålder men man beräknade att födan inverkade 17 procent i fråga om kognitiv förmåga och hela 37 procent avseende atrofi. De kognitiva förändringarna beroende på olika dieter skulle kunna bero både på förändring av hjärnstorlek men också funktionen hos hjärta och kärl. ( ateroskleros bl a).
I en kommentar skrev någon att hjärnans fett är till 70 procent omega-3, och att säga att omega-3 är nödvändigt är lika klart som att fisken behöver vatten. Det är drastisk sagt och ger en målande bild men förklarar knappast något.
Har man lovat sig att förbättra sin diet gäller det nog att äta mer omega-3 fett, i fisk men också vegetariskt. En del säger att man tar upp det vegetariska dåligt medan andra hänvisar till att om man regelbundet äter vegetariskt får man ganska snart såpass mycket lagrat att det räcker för att bilda det dagliga behovet.
Intressant är också margarinet som är ett negativt fynd. Kanske är det för att det funnits transfetter i margarin ( finns ej nu i Sverige) men det kan också bero på att margariner ofta är omega-6. Dessutom kan det finnas andra komponenter i margarinet.
























1 kommentar:

  1. Anonym6:22 em

    Hej Sune! Det första jag gjort med min nya dator är att kontrollera om kommentarsredovisningen fungerar på din blogg. Det gör den inte. Sidan hänger sig! Det är någonting du borde ordna med bloggspot. Jag kan inte läsa dina kommentarer oavsett vilken dator jag använder1

    SvaraRadera