Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

onsdag, januari 09, 2013

Detta med att äta och dricka nyttigt är inte alltid lätt.


En underssökning av olika drycker och risken för depression visar ökade risker för depression för sockrade drycker. Studien studerade hur mycket man drack av olika drycker 1995-96 och sedan följde man upp 10 år senare hur många som hade fått behandling för depression.
Kaffe kunde minska risken med 10 procent. Sockrade drycker i form av läsk och liknande ökade risken med 30 procent och fruktjuicer ännu mer.

Studien styrker ytterligare att man skall vara försiktig med processade kolhydrater.
Jag dricker själv tranbärsjuice. Jag har funnit att det hjälper mig mycket för att förebygga urinvägsinfektion-jag har en neurogen blåsrubbning som ökar risken för infektioner. Förra året fick jag en urinvägsinfektion efter att det blivit ett uppehåll med tranbärsjuicen. Det vill jag inte ha igen. Sedan jag började med tranbärsjuice har jag inte haft någon urinvägsinfektion så jag fortsätter absolut med detta även om det inte är nyttigt för andra saker. Studierna avseende tranbärsjuicen och urinvägsinfektion är något delade men min personliga erfarenhet väger givetvis tungt.

Nästan 264 000 personer mellan 50 och 71 undersöktes avseende dryckesvanor och risk för depression
kaffe 4 koppar Lägre risk För depression
läskedryck”
4 glas
Ökad risk
För depression
diet läskedrycker”

Större risk än för vanlig För depression
fruktjuicer” 4 glas Ökad risk För depression
diet fruktjuicer”

Större risk än vanlig För depression

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar