Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

måndag, januari 07, 2013

Diet har betydelse

 Det som är bra för hjärtat är bra för hjärnan


Jag har blivit alltmer övertygad om sambandet mellan kost och hälsa. Att det är samband mellan någon omgivningsfaktor och de sjukdomar som ökat kraftigt som diabetes II, hjärt/kärlsjdar, alzheimer, MS tycks självklart eftersom vår genetik inte har ändrats på 50 år- no way!



 Samband hjärt/kärlsjukdomar, bröst, tjock och ändtarmscancer samt degenerativa hjärnsjukdomar
och hur mycket man håller sig till medelhavskost  kan man se i Sofis mycket stora metastudier. 1 och 2.

Sedan har man de stora studier som bedrivs vid Harvard- Nurses health Study I och II,  studien av män anställda inom vårdorganisation där man följt och följer personer i många år och undersöker faktor efter faktor. För mig var det resultatet där som väckte mitt intresse för D-vitamin och MS.
Genom dessa har man funnit att man inte vann något genom att ta bort fetter ur kosten och ersätta det med kolhydrater ( läs inslaget om Willett för två inlägg sedan).

Däremot finns det olika nyttighet hos fetter som transfetter (konstgjorda) mättade fetter, enkelomättade, omega 6 och omega 3. Transfetter skall man helt undvika. Omega 3 är nyttigast och det finns både i djurvärlden och växtvärlden och resultaten visar att man har lika god nytta av omega3 från växtvärlden. ( Willett).  Omega 6 är också nyttigt men samtidigt är det underlag för inflammationsdrivande signalsubstanser i immunförsvaret varför man bör vara lite försiktigt med detta. Olivolja är neutralt till nyttigt. Mättade fetter visar  lätt ökad risk för bl a hjärtkärlsjukdomar varför man inte bör ta bort något ur kosten och ersätta det med mättade fetter, till exempel plocka bort oprocessade grönsaker eller frukt ur dieten och i stället ta mättade fetter.

Glukos och fruktos är något som ökat kraftigt och som finns i tillsatser i mycket processad mat. Plockar man bort drycker med socker ( coca cola, läskedrycker, fruktjuicer) gör man en stor insats för sin hälsa. Enligt en video jag såg äger coca cola en stor del av dricksvattnet i utvecklingsländer och deras coca cola säljs billigare än vatten.  Undrar om det stämmer ?

Grönsaker och frukt med fibrer är nyttiga på flera sätt. Se inlägget om Ludvigs föredrag.

Mjölk är inte speciellt nyttigt. Vi behöver det inte för att skydda mot urkalkning av skelettet.
'Större konsumtion ökar risken för prostatacancer och ev ovarialcancer.

Det är ganska troligt diet är en omgivningsfaktor som är lika viktig som  rökning för vår hälsa. Till en del styr vi det inte själva. Vad har fattiga för val i utvecklingsländerna och coca cola är billigare än vatten. Det är svårt att se vad som finns i vår processade mat spec om man äter ut.'

Bara om man byter ut en enda medelstor hamburgare  i veckan för barn mot nyttigare proteiner, kolhydrater och fetter  gör  man en betydande insats för hälsan säger barnläkaren Ludvig

Programmet Sanningen om fett går på TV 2 ikväll. Intressant att få se och höra- allt man ser och hör är inte alltid nyanserat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar