Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Läs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER av Karin Glasby och Sune Överhagen

Obs boken ATT TA ÅRAN I EGNA HÄNDER KOMMER INTE ATT TRYCKAS. DET ÄR ALLTFÖR FÅ INTRESSEANMÄLNINGAR/ sune överhagen



START


Translate

torsdag, januari 10, 2013

Ett känslig budskap: fisk, grönsaker, frukt, fullkorn och nötter

Mozaffarian är också en av de forskare som är involverad i American Nurses' Study, Physicianns' Study etcetera.

Han menar att man inte skall fokusera på att man skall äta så och så mycket av olika makronutrienter fett, protein och kolhydrater angivna i procent utan snarare inrikta sig på att äta de nyttiga sorterna av mat: och han nämner då de 5 grupper: fisk, grönsaker, frukt, fullkorn och nötter.
Sockrade drycker bidrar också till ohälsan. Vatten är en bra måltidsdryck.
Äter man enligt detta kommer man naturligt att få en bra sammansatt föda med bra fetter ( mindre mättade fetter, inga transfetter, fleromättade fetter, omega 3, enkelomättade fetter, fetter från växtvärlden), bra kolhydrater (ej processade där fibrer och vätska tagits bort, ej juicer. Frukter och grönsaker i sin helhet med bevarade fibrer, fullkornsspannmål) Bra proteiner ( proteiner från växtvärlden minskar risken för hjärtsjukdomar mm jämfört med proteiner från rött kött).  Vitaminer ( från grönsaker och frukt) Mineraler ( grönsaker, frukt och nötter)
Fisk är inte en mat att äta varje dag- finns en del miljöföroreningar i dem. Haven håller på att utfiskas. Dock har man funnit genom rön från American Nurses' Health Study att omega-3 från växtvärlden skyddar lika bra.
Att regelbundet äta så ger positiva effekter. Det behöver inte innebära att man skall avstå helt från rött kött. Kanske återgå till hur man åt tidigare i många hem: rött kött till söndagsmiddagen.
Fokus bör dock ligga på i rubriken nämnd kost.
En kalori är inte en kalori säger Robert Lustig och det stämmer ur en synpunkt. Det är  stora skillnader på en kalori rent socker och en kalori från kolhydrater i broccoli, eller en kalori från rött kött jämfört med från bönor, eller en kalori från ost  jämfört med från olivolja.
Dricker man dessutom vatten och ett glas rött vin ibland ( inte för ofta där finns risken att bli alkoholist) till maten och dessutom gör den motion man tycker om har man gjort en hel del för sin hälsa.
Lär man sig sen att hantera stress gör det sitt till-
men det kanske är lätt att bli stressad av allt det här- det kan vara lättare att avfärda det som strunt- men en sån reaktion är inte det en reaktion på att det är ett känsligt ämne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar