Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

måndag, februari 28, 2011

Mobiltelefoni- en studie om påverkan på hjärnans metabolism


Att använda mobilen bara så lite som 50 minuter åt gången tycks påverka hjärnans glukosomsättning i regionen närmast telefonens antenn läser man angående en rapport om mobiltelefoni och hjärnan. Jag som aldrig varit en telefonör; jag blev faktiskt skrämd i barndomen av ett telefonsamtal och det där sitter fortfarande i- jag talar som lite som möjligt i telefon. Därför tycks 50 minuter i telefon som en evighet för mig- men när jag ser mig runt på gatan, bussarna, i tunnelbanorna då förstår jag att en del tillbringar nog längre tid än så. En helt annan sak- varför pratar många så högt i när de talar i mobiltelefon: det är som om man hade de där leksakerna man konstruerade i barndomen med björntråd och konservburkar i stället för den allra senaste teknologin på området. Och nu skall jag gnälla ( och jag som tror att jag är en positiv människa, grad 8 på en skala på 1 till 10 där 1 är max. pessimistisk och 10 max. Optimistiskt: Varför delar man med sig av sitt liv till alla omkring sig; man borde skaffa en blogg i stället. Där står det var och en fritt att läsa vad man vill. Jag undrar om inte sättet att tala i mobilen och hur man använder den också kan bidra till ohälsa och stress. Lite mobiletikett kanske inte vore så fel.
Men så till hjärnans påverkan av mobiltelefonens. Man har studerat detta med hjälp av positron emissions tomografi ( PET).
 
Vad är positronemissionstomografi (PET)
PET är en medicinsk avbildningsteknik vilken bygger på radioaktiva isotopers sönderfall. Det kan ge tredimensionella bilder av signalsubstansers och andra naturliga biokemikaliers rörelser i kroppen.


Man gjorde en studie där dels mobilen var på och nära örat, samt om den var av. ( Dock talade man inte i mobilen). Man fann att metabolismen i frontalloben framför ögonhålorna var påverkade liksom tinningloben. De områden som är närmast mobilens antenn.
Man kan inte uttala sig i vad det här betyder enligt forskaren Nora D Volkow från National Institue on Drug Abuse i Bethesda Maryland. Tills vidare rekommenderar hon att man bör använda handsfree eller högnivå på högtalarna. Om mobilen är mer än en fot borta har den högst troligt ingen effekt, säger Nora Volkow.
Det här är egentligen vad som rekommenderas redan tidigare om man vill minimera risker med mobiltelefoni. Volkow rekommenderas speciell försiktighet hos bar och hur ungdomar vars hjärnvävnad utvecklas kraftigt, vilket i viss mån pågår till i trettioårsåldern. Rapporten kom den 23 februari i the Journal of the American Medical Association. Jag läste den via medscape.

1 kommentar:

  1. Själv använder jag mobilen så lite som möjligt. Jag har den ibland med mig påslagen men pratar bara i den om jag verkligen måste. Har heller aldrig förstått mig på dem som sitter och nöjesringer t.ex. på bussen (där telefonen dessutom måste upp på högeffekt), men "hej, vad gör du? jag sitter på bussen" har man ju hört ett antal gånger... Dessutom är det inte ovanligt att samma person pratar en stund och sedan ringer upp nästa person och upprepar samma inledning. :P

    SvaraRadera