Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, mars 01, 2011

Ett bildspel från George Jelineks retreat

 From George Jelineks retreats


not everyone gets better but many do
if this was a medicine, everyone would be on it

it's about diet
begränsat intag av mättade fetter och omega 6,
omega 3 fritt fram
i praktiken vegetarisk mat plus fisk


för min del äter jag också kyckling, kalkon och vilt till vilket jag bland annat räknar ren.


varför inte mättade fetter? Idén bakom.
  • därför att det ger  mindre "vätskeliknande"  biologiska membran, mindre flexibla mer rigida och sannolikt mera känsliga för skador.
  • Ett annat skäl är att de mättade fetterna konkurrerar med omega-3 när det skall bildas cytokiner, och ju mindre relativt omega-3 det finns ju mindre inflammationshämmande signalsubstanser bildas. Samma gäller omega-6, men där bildas dessutom
  • inflammationsfrämjande cytokiner.

Det finns en del forskning som stöder det. Bland annat Roy L. Swanks forskning. Denna är dock inte enligt nutidens standard där det skall vara dubbelblinda, placebokontrollerade studier. Detta kan dock vara svårt till omöjligt att göra på kost ordentligt. Observera att det inte finns några sådana studier om rökning. Vem vill göra en studie där kontrollgruppen skall röka? Ändå finns extremt få som förnekar att rökning av tobaksvaror är skadligt. Att det inte finns några dubbelblinda, placebokontrollerade studier diskvalificerar inte de studier som finns. Swanks studier har andra kvaliteer, bland annat sträcker de sig över 35 år, där skovfrekvensen var ett skov vart 20 år ungefär. Någon sådan bromsmedicin finns ännu inte.
Vad är orsaken till av inte så många vill använda detta, det kostar ju egentligen inget extra och är egentligen inte speciellt besvärligt.  Jag tror det har bland annat med smak att göra. En del tycker det är äckligt mer grönsaker och frukt och liknande och då är det kanske inte så lätt att testa detta. Det är kanske inte så enkelt för alla att pröva det. Själv har jag alltid älskat grönsaker och frukt; så det har inte varit någon stor belastning. Att jag dessutom gick ned till den vikt jag hade som 14-åring var ju dessutom ett plus.

2 kommentarer:

  1. Hej! Tänkte titta in här ett slag. Läste på tidningen Hälsas hemsida att senaste forskningsrön är att omega 6 inte alls är så onyttig som man tidigare menat och att detta är något som forskare i stort är överens om hävdade man. Man hänvisade till någon amerikansk expert tror jag och någon konferens om jag minns rätt. Detta låter lite konstigt tycker jag för det är inte länge sedan jag läste i RMT:s medlemstidning om misstänkt samband mellan omega 6 och inflammatorisk tarmsjukdom. Men nu verkade man alltså hävda att även ett för lågt intag av omega 6 var riskfaktor för hjärt-kärlproblem om jag minns rätt och att omega 6 inte är skadligt.

    Du som är intressarad kanske vill ta reda på mer. :) Har inte länken uppe nu till artikeln men du kan säkert hitta den på Hälsas hemsida.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    man kan nog inte dra all omega 6 över en kam, det finns omega-6 som är bas för antiinflammatoriska cytokiner, bl a GLA. Jag tror kanske det var det man menade. Dessutom har omega-6 sådana egenskaper liksom omega-3 att biologiska membran blir mer plastiska, till skillnad från mättade fetter.

    Sune

    SvaraRadera