Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.





Snälla rösta om boktitel. Lämna gärna förslag




START


Translate

lördag, juli 07, 2012

Det som är bra för hjärtat är också bra för hjärnan!!!


A Allt som är bra för hjärtat är också bra för hjärnan, säger geriatrikern och professorn vid Karolinska Institutet. Miia Kivipelto som forskar om Alzheimers sjukdom. Man kan i dagens SVD (juli 6 2012) läsa om demens och Alzheimers sjukdom. Det finns också en bok i ämnet, Alzheimer av Kivipelto med flera.

Det här är hur man förebygger demens enligt Kivipelto:
  • Tillskott folsyra, B12.
  • Bra fetter; öka intaget av fisk (omega-3) och oljor (mitt tillägg raps och olivolja).
  • Försiktighet med snabba kolhydrater.
  • Tre till fem koppar kaffe
  • Rikt socialt liv (– Fysisk aktivitet på fritiden tillsammans med andra, som att dansa, jympa eller gå stavgång, är bland det bästa om man vill förebygga demens. Visst det är bra att lösa korsord och läsa, men det räcker inte. Man ska också försöka att inte vara för mycket ensam. )
  • Kolla blodtrycket
  • 30 minuters motion tre gånger i veckan
  • Träna hjärnan- läsa, lösa korsord, dansa, sjunga i kör, spela spel (bridge el annat) eller instrument
  • Minska stress

Hur förebygger man kroniska sjukdomar och hur lever man bättre med dem:
(vid sidan av mediciner och traditionell behandling)

Känns ovanstående igen? Arterioscleros kan drabba hjärna, följdsjukdomen stroke, MS sitter ju också i hjärnan ( och ryggmärg) och troligen är det här är bra för att förebygga MS också och bra då man har MS. Professorn i akutmedicin George Jelinek har skrivit mycket om det, lett kurser och också forskat. En forskning som visar att patienter med MS som följer hans regim förbättras. Det är hoppingivande.

  • Vid MS skulle jag tillägga vitamin D, ( det finns forskning om att D-vitamin inverkar vid Alzheimer också)
  • Motion helst varje dag
  • Se upp med stillsittande livsstil
  • Dessutom finns medelhavskosten- det finns starka epidemiologiska stöd för att neurodegenerativa sjukdomar blir färre om man äter medelhavskost. -det finns degenerativt inslag i MS speciellt vid progressiva former av MS. Fisk och oljor ingår i medelhavskost men frukt och grönsaker är också viktigt.Bort med härdade fetter, transfetter. Ligga lågt med mättade fetter.
  • Meditation eller annan likvärdig aktivitet. Bara detta att ha en kronisk sjukdom i sig utgör stress och kroniskt sjuka människor tillhör de personer som upplever mest stress av alla, vilket i sin tur ökar på stressen.
  • Jelinek har helt tagit bort kött numera från dieten.
Man skall börja i tid:

Det finns troligen en hel del man kan göra för förebygga sjukdomar, Alzheimer, MS, hjärt och kärlsjukdomar. Egentligen skall man börja tidigt. Placken som ses vid Alzheimer kan ses många år före symtom med de nya avbildningsteknikerna. Man skall alltså börja med det här programmet som en ung person.

Är det här att inge falskt hopp? Så länge det finns människor som blir bättre, även om det skulle vara bara någon så måste det här hoppet få finnas. Att ta bort hoppet då någon får en allvarlig diagnos det tycker jag däremot är allvarligt.

1 kommentar:

  1. Den efterlängtade boken om kopplingen mellan kosten och våra sjukdomar är nu klar, rekommenderas varmt !

    http://gluten-celiaki.blogspot.se/2012/07/boken-om-kopplingen-mellan-kost-och.html

    SvaraRadera