Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, juli 15, 2012

Stress och MS



Läser på om stresshantering och MS, en studie visar att ett program med stresshantering skyddade mot nya MS lesioner i hjärnan. Huvudforskaren David Mohr säger
att det är första gången man visat att stresshantering eller psykoterapi kan påverka utvecklingen av nya MS-lesioner. Det behövs dock ett större kliniskt försök för att avgöra detta och om det kan användas som MS terapi.
Jag skulle nog vilja säga att stresshantering kan användas även idag och även om det inte ger påverkan på lesioner. Undersökning i USA har visat att patienter med kronisk sjukdom till grupper som är allra mest utsatta för stress, så bara det att man har MS, RA, diabetes, hjärtsjukdom eller vilken kronisk sjukdom det vara må finns det ett behov av stresshantering.

Idag på morgonen handlade Kropp och själv på SR1 om stress och stresshantering.
Där medverkade stressforskarna Dan Hasson och Marie Söderström. Dan Hasson har en hemsida där man kan gå vidare till olika stresshanteringövningar och tips.

Jag är ganska övertygad om att stressreduktion har betydelse utifrån egna erfarenheter. Jag har under ett antal år före 2000 haft skov med flera års mellanrum och utan några större restsymtom, men cirka 2000 började en period med skov cirka var tredje till fjärde månad där symtomen kvarstad länge och inte gick helt tillbaka. Varför det blev så vet jag inte. Men efter att jag blev sjukskriven 2002 har jag endast haft ett skov och det kom cirka fyra månader efter sjukskrivningen. De förändringar som skedde var dels att jag började med interferon men stressen försvann också till stora delar ur mitt liv (även om kronisk sjukdom ju är en stressande faktor i sig). Jag tror att en del i att jag successivt blev bättre, slutade få täta skov har att göra med att jag utsattes för mindre stress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar