Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, juli 14, 2012

Enkät: Hur fick du besked om din MS diagnos?

Jag har intervjuat en person som fick MS diagnos för 30 år sedan. Han hade legat inne på sjukhus en period. Hade haft besvär med neurologiska symtom i perioder. När han varit hemma en tid ringde en läkare som han inte träffat och berättade att han hade sjukdomen MS. Han blev mycket upprörd över detta och sa att han aldrig skulle lämna ett så allvarligt besked till någon person och han trodde att det var ett olycksfall i arbetet. Men var det det?





  • Jag läste under våren i NHRs tidning om en idrottsstjärna som fått Ms- även han fick sin diagnos per telefon.
  • Sedan läser jag om Daniel på bloggen Söder om landsvägen-även han fick diagnosen per telefon. 
Det kanske inte är "olyckshändelser", ovanligheter? Därför enkäten.

3 kommentarer:

  1. Anonym12:29 fm

    Jag fick också besked via telefon dock inte av en läkare utan av en sjuksköterska. Hon ringde mig för att komma överens om när jag skulle börja med medicinen. Vadå börja med medicin? Jag har inte MS -var min kommentar. Jag visste inte ens att jag hade MS, snarare att jag inte hade MS då jag några veckor tidigare träffat en neurolog som då i stort sett sa att han var glad att se att jag mådde bra och inte verkade ha några symptom efter första stora skovet.

    SvaraRadera
  2. Jag fick också beskedet över telefon för en månad sedan. En läkare som inte verkade ha koll på vart i utredningen jag var eftersom hon började prata om vad MS är för något. På slutet frågade hon om jag hade några frågor... "Ja! Menar du att jag har MS???", "Som jag tyder det på MR så ser det ut som det."
    När jag sedan träffade min rätta läkare sa hon att jag inte har MS-diagnos utan CIS.

    SvaraRadera
  3. Anonym10:40 fm

    Fick besked vid ronden, liggandes i sängen - tre rumskamrater. Efter ett snabbt besked försvann hela rondföljet. Kvar låg jag; chockad och ledsen. Ett samtal kring diagnosen följde först vid utskrivningen dagen efter. Rådet från läkaren: "Om jag vore du skulle jag ta en multivitamintablett dagligen." Rådet har jag följt och jag mår ju trots allt ganska bra efter snart 35 år med sjukdomen. Men förmodligen har kostomläggningen spelat större roll.

    Hälsningar
    A. Biel

    SvaraRadera