Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, september 11, 2010

Inclined bed therapy

Tack ni som svarat på enkäterna. Tänkte skriva lite om inclined bed therapy/IBT

Sju personer besvarade enkäten och fyra hade inte använt detta. Av tre som använt det hade en person använt det med god effekt och två personer hade kanske effekt. Jag ville ställa frågan innan jag berättade om mina erfarenheter.


Bakgrunden till är att jag ville försöka var att jag läste om IBT på forumet This is MS i samband med att jag läste om CCSVI. Jag har inte försökt sätta mig in i tankarna som ”uppfinnaren” till inclined bed therapy har men tänkte så här:


Om det nu ligger något i det här med CCSVI skulle det kunna finnas en möjlighet att en upphöjning av huvudändan på sängen där man sover eller vilar skulle kunna fungera ( i varje fall en smula). Varför, därför att i liggande går blodet från hjärnan via vena jugularis interna för vidare passage till hjärtat, medan i upprätt position är det en större andel som går via vena vertebralis. (Se Zamboni och Menegatti) Om man då har förträngningar i vena jugularis eller reflux ( innebärande att blodet går i fel riktning, och kan skada kärlväggar i småvener och kapillärer i hjärnan, vilket i praktiken är en del av blod-hjärn-barriären enligt teorin om CCSVI) borde detta kunna minska om man sover/vilar i lite mer upprätt position.


Jag trodde egentligen intepå detta men jag provade i alla fall med att höja huvudändan på sängen och märkte egentligen inte någon effekt. Detta var ungefär i början av juni anno 2010. Efter knappt två månader plockade jag bort det och märkte inte något på någon dag, men sen kom det mer obehag i fötter och ben, inte på morgonen men framförallt om jag satt på kvällen. Obehagen var pirrningar och domningar. Jag tänkte att det kunde väl inte vara IBT men höjde sängen igen, och de följande dagarna blev det bättre. Det var då jag gjorde enkäten. Men sen dess har jag åter fått mera besvär av pirrningar och domningar, så jag vet inte. Jag skall i varje fall höja bädden till 15 cm från 10. Men det jag märkte var troligen placebo. Har lite svårt att tro att en sådan liten förändring av sängläget skulle ha någon effekt.


Intressant är dock att vid skov har det ofta varit så att när jag lagt mig på kvällen har allt varit okay men när jag vaknat har symtomen funnits där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar