Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, september 18, 2010

Uppföljning inclined bed therapy och B12

Jag har i några dagar inte känt av pirrningarna etc. Jag har knyckt den här skalan från då jag hade ont i knän; det har jag inte idag. Vet givetvis inte vad att besvären är borta beror på
Placebo, tillfällighet- det har gått fram och tillbaka tidigare. Jag fortsätter mer inclined therapy ett tag nu och sedan skall jag ta bort det och se om det påverkar.
Bilden är lite fel-det står smärta och jag vill inte kalla domningarna och pirrningarna smärta.
De är obehagliga och slukar en del energi och kanske påverkar sömnen men jag vill inte kalla dem smärta. Det kan vara en viktig distinktion. Kallar man det smärta kan det psykologiskt kanske öka upplevelsen av obehag, och det känns viktigt att hålla det där det är och inte bygga på med ord. Smärta står kvar på bilden eftersom jag använde det mot smärta i knän.

Apropå B12 har jag efter att ha läst om George Jelinek beslutat att börja ta B-vitamin och B12. Orsaken är att min kost är ganska vegetarisk och jag kanske inte får i mig tillräckligt. George pekade på de riskerna i en av artiklarna jag refererade till i förra inlägget. Sedan hade dessutom min mor och åtminstone tre av hennes syskon B12 brist. Brist på B12 kan ge nervpåverkan med många olika symtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar