Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, mars 31, 2010

Jag tänkte skulle kolla om någon ville höra något från andra sidan katetern



I thought i would see whether anybody want to hear someone from the other side of the catheter

Själv befinner jag mig i Barcelona, på hemväg från Teneriffa. Jag har inte vågat andas om det tidigare
men det verkar som min urinträngningsbesvär har minskat.
Peppar. Peppar och salt också sa min mors moster.
Jag tror det finns ett stor psykologiskt inslag i mina besvär och det är väl den biten som blivit bättre.
Kunde i varje fall strosa omkring på Ramblas som en vanlig människa vilket var rätt skönt.


Så börjar professorn i kirurgi och akutmedicin vid The State University of New York Health Science Center at Brooklyn Salvatore J.A. Sclafani sina inlägg på forumet This is MS. Om du vill läsa vem denne är kan du titta på denna länk. ( med google översättning) Han är en av dem som nu åtgärdar CCSVI. För att få en uppfattning om hans position kan det vara intressant att se var han finns inom en organisation. Man kan alltså dra slutsatsen att han inte tillhör någon lycksökande suspekt grupp utan är snarare i en utsatt position där han verksamhet granskas. Han får frågan om hur andra kärlkirurger och röntgenläkare känner till CCSVI och hur de ser på det och svarar:

Uppriktigt sagt har de flesta av dem ingen idé om vad jag talar om. Ursprungligen tycktes de tro att jag var galen, precis som de flesta trodde att kvinnan som ursprungligen kontaktade mig också var galen.

Men jag är van vid det här. Man gallade mig en gång the lunatic fringe från Brooklyn vid ett nationellt möte för traumakirurger eftersom jag förslog att inte alla patienter med skadade mjältar behövde få dem borttagna. Nu är detta standardvården- skrattar bäst som skrattar sist.
Han går in i forumet dels för att hans namn nämnts tidigare och dels för att han vill förklara vad venografi/ phlebografi är.

Han skriver att detta är standardundersökningen av vener. Görs i lokalbedövning. Alla vener ingår i samma nätverk av kärl och eftersom det inte är riskfritt att gå in direkt i halsregionen går man in där det är säkrast och det är nära ljumsken där venen ligger några centimeter under huden och hittas lätt med en tunn nål i vilken man för in en tunn kateter. Genom att de vener som är aktuella i CCSVI finns i hals/bröstregionen måste man gå genom högra förmaket för att komma åt dem. Detta låter skrämmande skriver han men är en relativt enkel del av denna rent allmänt enkla procedur. Katetern ( eller röret) är mycket tunn, mindre än en tolftedels tum (0,21cm), och den syns vid genomlysniing med röntgen och man ser precis vart man styr den. Det finns olika toppar på katetrarna som gör att de kan styras genom krokigheter i kärlen. Det finns inga smärtnerver inne i kärlen och det hela är smärtfritt.

Venogrammet är första delen av behandlingen, och utgör den karta man har för att hitta abnormiteterna. Det finns ingen anledning skriver han att göra en venogramundersökning först och sedan en behandling. De bör göras vid samma tillfälle.

Den kontrastvätska som användes är en jodinnehållande vätska ( reaktioner på denna är mycket sällsynta. Enligt en översikt fick 2 allvarliga reaktioner och 17 måttliga av 100 000 patienter)

Sedan berättar dr Sclafani vidare i andra inlägg.

Se länk

Jag fann länkarna till detta på forumet: Allt om CCSVI och dessutom.

Bland annat från Beefree som genomgått åtgärden i Polen

Där läste jag också om kost, där två personer går igenom den kost de använder, som verkar vara en kombination av BBD, Jelinek och Swank. Mycket intressant det också.

Wheelchair Kamikaze genomgick ett försök till behandling. Det gick inte att åtgärda bara med ballongdilatation och man funderar nu på vad som skall göras. Han skriver om det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar