Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

onsdag, maj 12, 2010

När den lilla gorillababyn Kirmani i Franklin Park Zoo, Boston blev allt sjukare i symtom som likande engelska sjukan 2005, försökte man först att behandla henne med doser som motsvarade ungefär det dubbla som man då gav till spädbarn, dvs man gav Kirmani 400 IE, men den lilla gorillan blev bara allt sjukare. Man kontaktade då Michael Hollick, en läkare som ägnat hela sitt forskarliv åt D-vitamin. Kirmani var då så dålig att hon knappt orkade suga i sig mammans mjölk. Hennes skelett var deformerad och hon hade flera symtom av vilka en del t ex kramper var livshotande.
Michael Hollick ordinerade då 5000 IE dagligen-och Kirmani blev bra. Idag är hon frisk, lite mindre än andra men i stort sett bra.

Bilden från Wikipedia



Jag har just börjat läsa Hollicks bok THE VITAMIN D SOLUTION och läste om Kirmani i boken. Även djur som inte får tillräckligt med D-vitamin blir sjuka av D-vitaminbrist och det inträffar för de som lever på Zoo på ställen där solen inte skiner tillräckligt året om för att ge D-vitamin. Man har återigen också börjat se barn igen som får engelska sjukan. D-vitaminproblematiken är inte bara att man troligen satt gränserna för brist för lågt utan också att människans nya sätt att leva gör att det blir fler som hamnar under de tidigare gränserna också. Där finns faktorer typ ändrad kost, ändrat leverne- inomhusarbete, sittande framför dator och TV, solskyddsfaktorer etc som gör att D-vitamin spegeln har blivit förändrad. Man har i viss mån korrigerat för ändrad mjölk, den tidigare helmjölken innehöll mer D-vitamin, men för allt det här andra har man inte korrigerat. Dessutom är då troligen värdet för brist satt alldeles för lågt. Michael Hollick räknar upp mängder av sjukdomar där han funnit att brist på D-vitamin bidrar och i en del fall orsakar sjukdomen i fråga. Om en bråkdel av det stämmer kan det betyda stora landvinningar för hälsan här långt från ekvatorn.

2 kommentarer:

  1. Anonym11:10 fm

    Hej Sune
    Jag ser samband mellan mina observationer kring mitt ökade D-vitaminintag med den lilla gorillans sjukdomshistoria. jag glömde berätta en sak också...tidigare när jag var ute i solen började huvudet surra, jag blev illamående och det kändes som hjärnan började koka bara efter en kort stund (några minuter). Jag blev också snabbt röd och jag brände mig och blev ännu rödare. Idag har jag varit i solen i över en timme. Kom just in för att kolla om jag var röd på axlar och rygg. Icke röd någonstans. Kan det vara så att D-vitaminet i sig fungerar som en sorts solskydd?
    Mvh
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta,
    intressant tanke. Det är ju så att solen kan påverka nedbrytningen av D-vitamin så att det mängden som man behåller då man solar ligger runt 10 000 -20 000 IE. Blir det mer nedbryts detta. Kanske bryts också det man får in ner via föda, tillskott ner också. Jag vet inte om detta skulle kunna på något sätt påverka?

    Sedan är det ju så att rodnaden kan komma upp till ett dygn efter man har varit i solen.
    Hälsningar
    sune

    SvaraRadera