Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, juni 01, 2010

D-vitaminenkäten


Enkät: Tar du D-vitamintillskott?

Här är svaren:

Ja, ibland

1 (3%)

Ja, mindre än 1000 IE per dag

4 (13%)

Ja ,1000 IE eller mer

18 (60%)

Ja, pga det är allmänt nyttigt

4 (13%)

Ja, pga sjukdom

16 (53%)

Nej

3 (10%)

Nej, det är skadligt

1(3%)


Detta är naturligtvis ingen vetenskaplig undersökning men ändå ganska intressant. Dels visar den att 60 % tar mer än 1000 internationella enheter av D-vitamintillskott vilket innebär att man tror att det finns ett underskott av D-vitamin. Dels visar det en annan sak som är intressant för mig; att ungefär cirka 30 personer läser bloggen. Besöksräknaren visar på ett växlande antal besökare men en stor del av besökarna tror jag är tillfälliga besökare efter en google sökning, men kanske upptill 30 läser bloggen, vilket innebär ett stort ansvar.


Nu har jag läst igenom boken THE VITAMIN D SOLUTION. Det har lett till en förändring såtillvida att jag bör äta tillägg av kalcium. Jag dricker inte mjölk eller äter mjölkprodukter och använder inte några margariner heller, kort sagt jag får i mig ganska lite kalcium. Jag vill inte riskera att kalciumbrist skall leda till att kalcium börjar tas från skelettet. Tidigare har jag nog trott att den kost jag äter med bland annat fisk skulle ge tillräckligt med kalcium men det gör den inte.

Man bör enligt Holick få i sig 1000mg kalcium per dag om man är 19-50 år. Är man över 50 bör man inta 1200 mg kalcium dagligen. Jag kommer inte upp i ens tusen mg om jag läser på innehållförteckningarna. Kort sagt jag får börja med tillskott tills jag hittar kostalternativ.


Michael Holick är ganska försiktig i sina rekommendationer och anser att den undre gränsen för D-vitamin vara 30 ng/ml och anser att 40-60ng/ml är idealt. I Sverige skall måttet nmol/l användas och man får det om man tar ng/ml x2,5. Enligt Holick skall alltså halten i blodet vara 100-150nmol/l idealt.


Jag läser bland annat på ACO:s information om D-vitamin att skyddsfaktorer inte minskar bildningen av D-vitamin. Det man grundar detta på är bland annat en undersökning som visade att det bildades D-vitamin bland annat på grund av att man inte använde solskyddsmedel på ett riktigt sätt. Dessutom förklaras inte varför D-vitaminbrist har ökat under senaste decennierna. Kanske släpper jag D-vitamin ett tag ( på bloggen) nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar