Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, februari 12, 2012

Mitt Lofoten på Tenerife



Förra året skrev jag om konstnären Else-Maj Johansson bok om systern Ingela tillika konstnär. Nu har det kommit ut en bok om Else-Maj själv på Heidruns förlag. Boken heter Mitt Lofoten med texter av Lars Nygren, Steinar Friis och Staffan Söderblom.

Boken innehåller många härliga bilder från Lofoten, naturbilder, bilder i olika ljus, olika stämningar. Jag kan dock inte låta bli att fascineras mest av bilderna med människor.


En bildsvit handlar om Tennes Kaspara som dödade en man i samband med en tillställning 1814. Hon dömdes till halshuggning vilken genomfördes 1 oktober detta år. Under fängseltiden bekände hon för sin mor att hon dödat fem nyfödda barn som hon fött. Man kan av detta sluta sig till vilken person hon var i samhället, sannolikt en utstött person. Enligt Else-Maj kom hon till ro med sig själv innan hon dog.

Kanske vill Else-Maj skildra en kvinnas utsatthet i dåtidens samhälle och kanske också idag. Hon har en bild av en kvinna som liknar en kvinnlig Sisifos ehuru hon lyfter en snöboll. Tennes Kaspara, den vackra kvinnan i röd klänning återkommer på flera bilder i boken. En skildrar en båtfärd där ett antal fulla män hissar upp henne- klart inspirerad av en av Norges mest kända målningar Brudfärd på Hardangerfjorden. Ilse har också en del beröringspunkter med Munch i färger och också med skildring av en ångest. Fiskar som tittar upp ur vattnet och i mina ögon kippar efter luft är ett återkommande tema i flera bilder, men Else-Maj sa att hon inte uppfattat det så.

En annan konstnär som jag associerar till i vissa målningar är Peter Dahl. Tack Else-Maj för att du kommit med den här boken och gett många personer tillfälle att se och begrunda dina bilder.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar