Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

tisdag, februari 14, 2012

Sativex


Läser på DN och Aftonbladet att Sativex- munsprayen baserad på cannabis är godkänt i Sverige nu, men det är osäkert om det kommer att bli rabattberättigat. Man har tagit bort rabatten på ett medel, som har fungerat för mig och mitt knä nämligen glukosamin, men det kan man ändå få för en rimlig kostnad, Sativex kommer att kosta 1000 kronor i veckan och vem har råd med det? Jag hoppas verkligen att medlet kommer att bli rabatterat. Som vanligt en massa kommentar från människor som anser att man nu släpper loss knarket, samma onyanserade debatt som vid medicinering av ADHD. Andra anser att marijuana skall släppas loss, vilket enligt min mening innebär många risker, även om det kanske inte är mer beroendeframkallande än alkohol.

Sativex är välkommet. Jag hoppas det kommer att hjälpa många. Själv skulle jag nog bli hjälpt av det med mina myrkrypningar i benen men där finns också andra medel och dessutom är det så att besvären faktiskt börjat avta. Kanske hjälpte min behandling med lokalbedövande medel på underbenen som skulle förbättra känseln i fötterna enligt neuroplasticitetsprinciper. Känseln är definitivt bättre och myrkrypningarna kanske kryper bort?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar